15 maja w Trafostacji Sztuki w Szczecinie odbędzie się wernisaż trzeciej odsłony programu Trafo Media Lab. Tym razem swoje prace zaprezentują Filip Ćwik (Polska) i Volkan Kızıltunç (Turcja), używają filmu i fotografii jako narzędzia do badań ludzkich zachowań i emocji. Filip Ćwik przemierza internet i zawłaszcza pornograficzne obrazy dostępne tylko dla wtajemniczonych. Volcan Kiziltunç natomiast filmuje ludzi, których portretowane, prawie nieruchome ciała wyrażają złość, bezradność czy lęk przed nieznanym.
Filip Ćwik jest jednym z tych artystów, którzy wykorzystują, przetwarzają i edytują to, co odkryją w świecie wirtualnym. Przez ponad półtora roku, świadomie przekraczając granice prywatności, obserwował seansy cyberseksu i dyskretnie dokumentował internetowe schadzki. Jednak nie temat zapożyczenia jest istotny w przypadku tej serii fotografii, lecz obsesyjne wręcz badanie zachowań ludzkich i emocji. Przekłada się ono na opartą na gestach opowieść o samotności i bezradności. Ćwik z wyczuciem tnie kadry nie bojąc się jednak obnażenia pornograficznej rzeczywistości, którą obserwuje. Dzięki zamierzonej estetyzacji poprzez cyfrową manipulację, dokładnie wystudiowane kadry, często wyjęte z pierwotnego kontekstu, zmieniają postrzeganie pornograficznego obrazu. Widoczne na zdjęciach piksele stają się dominującym elementem graficznym i niwelują czysto seksualny, brutalny i szokujący charakter obrazu. Przewrotny tytuł cyklu To wszystko miłość nie jest bynajmniej sarkastycznym komentarzem autora, lecz podkreśleniem odosobnienia i poszukiwań namiastki miłości w rzeczywistości zdominowanej przez wirtualny kontakt.
Bohaterowie The Unspectacular Volkana Kızıltunça to zwykli ludzie, mieszkający w obrębie Stambułu, Nevşehir czy Trabzon, tureckich miast dotkniętych transformacją. Dla podkreślenia różnic, jakie w tych miejscach zachodzą, artysta świadomie wybiera kadry takie jak: obrzeża miast, domy w trakcie rozbiórki czy drogi na peryferiach. Aby dotknąć istoty problemu, Kızıltunç używa prostego zabiegu jednocześnie pokazując jak cienka jest granica pomiędzy wideo a fotografią. Mówi filmowanym ludziom, że będą fotografowani, jednak używa długiej ekspozycji za pomocą wideo. Tym zabiegiem odwołuje się do korzeni fotografii, kiedy czas był niezwykle istotnym czynnikiem w procesie jej powstawania. Jak napisała Lora Sarıaslan milczące wideo Kızıltunça jest nie tylko przedstawieniem dokumentacji efemerycznej chwili, którą czasem przełamują minimalistyczne gesty, lecz także momentem obserwacji i kontemplacji. Poprzez pozornie lokalny temat artysta pokazuje globalne zjawisko, jakim są dotkliwe dla wielu przemiany.
Filip Ćwik – urodził się w 1973 roku. Fotograf, studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest współzałożycielem agencji Napo Images i Fundacji Napo. Laureat wielu konkursów fotograficznych mi.n.: World Press Photo, Sony World Photography Awards, Grand Press Photo. W latach 2001–2013 związany z tygodnikiem „Newsweek Polska“. Stypendysta MKiDN. W swojej pracy stara się znaleźć równowagę między zleceniami prasowymi, a własnymi, długoterminowymi projektami wykraczającymi poza definicje dokumentu. W latach 2010–2012 prowadził zajęcia z fotografii prasowej w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. W 2013 roku wydał swój pierwszy, autorski album fotograficzny 12 twarzy/faces. Autor trzech wystaw indywidualnych: Afganistan–czas próby Warszawa 2002, Iinside/Outside Warszawa 2011, 12 twarzy/faces Kraków 2013. Prowadzi autorskie studio portretu w Warszawie.
Volkan Kızıltunç – urodził się w 1976 roku, turecki artysta posługujący się fotografią oraz wideo. Zanim zainteresował się sztukami wizualnymi studiował archeologię na Uniwersytecie w Stambule. W 2005 roku ukończył fotografię na Mimar Sinan Fine Arts University. W tym samym roku jego prace zostały pokazane na Young Talents, wystawie prezentującej młodą turecką fotografię. W 2006 roku wziął udział w międzynarodowej wystawie Last & Lost, Pictures of A Vanishing Europe. Reprezentował Turcję na Essl Art Award CEE 2013, wystawie organizowanej przez Essl Museum w Wiedniu i był wśród finalistów sekcji wideo na Arte Laguna Prize, pokazywanej w weneckim Arsenale. Volkan Kızıltunç mieszka i pracuje w Stambule.
Media Lab 3: Widzialne i niewidzialne, Filip Ćwik i Volkan Kızıltunç
Kuratorka: Agata Ubysz, współpraca Patryk Pietras
Wernisaż 15 maja 2015 roku, godz. 19.00
Wystawa czynna od 16 maja do 26 czerwca 2015 roku
Trafostacja Sztuki w Szczecinie