11 czerwca w krakowskiej Łaźni Nowej odbędzie się premiera spektaklu pt. Skowyt w reżyserii Macieja Podstawnego.
Skowyt to portret pokolenia Beat – mapa świata „przodków kontrkultury” i dokument o przepaści dzielącej obecne formy życia miejskiego od tamtej, wielkiej, propozycji.
Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Gary Snyder, William S. Burroughs, Neal Cassady, Ken Kesey, Charlie Parker i kobiety – często bezimienne – przewijające się przez zmaskulinizowane środowisko Bitników, stanowili radykalną grupę towarzysko-artystyczną. Tworzyli oni osobną modę, muzykę, literaturę, styl zarabiania pieniędzy, ale też życia bez nich, model relacji z poprzednim pokoleniem, obyczajowość, religijność, seksualność. Pytania, które zadawali to formacyjne, pokoleniowe bomby.
Skowyt to wykopaliska live w przestrzeni straconych pytań pokoleniowych: próba archeologii ducha. Nazwa Beat Generation może oznaczać pokonanych, pobitych, ale i uczestniczących w rytmie, pulsujących, transowych. Może również, jak zinterpretował Kerouac, pochodzić od słowa
„beatific”, co oznacza „uświęcający”, „błogosławiony”. Modne dziś słowo „hipster”, oznaczało w latach 40 i 50 XX wieku białego, uczestniczącego w kulturze czarnego jazzu bepopowca. Dlaczego dzisiejsza hipsterska kultura jest w swych zasadniczych przejawach powierzchowna, nieuczestnicząca, nieryzykująca i zgromadzona wokół gadżetu?
Podstawiamy lustro kontrkultury. Trzymając w rękach wybuchowy manifest wolności, orientujemy się, jak bardzo rozmiar propozycji bitników nas przerasta. Pytanie brzmi — co dziś możemy zrobić z testamentem Beat?
To spektakl o tym, czego nie mamy, a co bardzo chcielibyśmy mieć.
Skowyt, reż. Maciej Podstawny
Premiera: 11 czerwca 2015 roku
Teatr Łaźnia Nowa
Kraków