W ramach 40. FFG zaprezentowane zostaną kolejne polskie filmy z okresu międzywojnia: Ada to nie wypada Konrada Toma (1936), Ludzie Wisły Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego (1938), Sportowiec mimo woli Mieczysława Krawicza (1939).
Współorganizatorem sekcji jest Filmoteka Narodowa. W zeszłym roku wprowadził ją do programu Festiwalu dyrektor artystyczny Michał Oleszczyk, chcąc zwrócić uwagę na często niedoceniany dorobek polskiego przemysłu filmowego lat 20. i 30. Prezentowane tytuły zostały zdigitalizowane i odrestaurowane pod okiem specjalistów z Filmoteki Narodowej. Wszystkie będzie można zobaczyć w wersjach dłuższych, wzbogaconych o zaginione fragmenty. Prace nad filmami wykonano w ramach projektu Nitrofilm.
Przedstawiana w Gdyni najsłynniejsza przedwojenna komedia, Ada to nie wypada, powstała z zestawienia trzech zachowanych, niekompletnych kopii filmu. Dzięki rekonstrukcji materiał odznacza się dużo lepszą jakością obrazu i dźwięku, a także jest o blisko dziewięć minut dłuższy od znanej dotychczas wersji. Obraz Ludzie Wisły zostanie przedstawiony w wersji wydłużonej o pięć minut zaginionych fragmentów. Najciekawsze losy spotkały jeden z ostatnich filmów przedwojennych, Sportowiec mimo woli. Dotychczasową, przemontowaną i skróconą amerykańską wersję filmu, zastąpi kopia zrekonstruowana cyfrowo i uzupełniona o blisko 10 minut materiału nieznanego powojennej publiczności.
Rekonstrukcja cyfrowa to także świetna okazja, by gruntownie zbadać filmy. Podczas krótkiej prelekcji poprzedzającej każdy seans Michał Pieńkowski z Filmoteki Narodowej opowie o pracach nad rekonstrukcją filmu i towarzyszących im najnowszym odkryciom.
Dyrektor artystyczny Festiwalu, Michał Oleszczyk, podkreśla sukces, jakim sekcja cieszyła się rok temu: „Sale były pełne, a widzowie z wielką radością odkrywali na nowo filmy tak pieczołowicie przywrócone do życia przez Filmotekę. Mam nadzieję, że w tym roku widownia też dopisze, tym bardziej że Michał Pieńkowski zadbał o większą rozpiętość gatunkową prezentowanych filmów”.
Obecność klasyki polskiego kina na tym największym wydarzeniu filmowym w Polsce to znakomity przykład nawiązania do dobrej praktyki wielkich imprez filmowych, jak choćby do Cannes Classics. W obliczu 60-lecia Filmoteki Narodowej, które przypada w tym roku, sekcja Skarby kina przedwojennego na gdyńskim festiwalu to także przypomnienie miłośnikom kina o historii i tradycji polskiej kinematografii, której osiągnięcia już z wczesnych lat dwudziestolecia międzywojennego zasługują na największą uwagę – mówi dyrektor Filmoteki Narodowej Tadeusz Kowalski.
40. Festiwal Filmowy w Gdyni
Od 14 do 19 września 2015 roku