W Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku dobiega końca wystawa monograficzna przygotowana w ramach obchodów setnej rocznicy śmierci Józefa Brandta. Jeszcze tylko do 25 października można obejrzeć zgromadzone w przestrzeniach Muzeum Rzeźby Współczesnej obrazy słynnego monachijczyka.
W niedzielę 18 października odbył się uroczysty finisaż połączony z premierą dwóch filmów dokumentalnych, przygotowanych specjalnie z okazji stulecia śmierci Brandta. Pierwszy obraz zatytułowany Józef Brandt 1841–1915 w reżyserii Elwiry Dzikowskiej został nakręcony przez dokumentalistów z Ośrodka Kultury i Sztuki Resursa Obywatelska w Radomiu w ramach cyklu Radomskie portrety. Produkcję zadedykowano w całości postaci artysty, dlatego ma charakter dokumentu historycznego. Pojawiają się tu materiały archiwalne, zdjęcia, obrazy, wypowiedzi jego prawnuków oraz specjalistów w dziedzinie sztuki. Drugi film – Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w reżyserii Róży Fabjanowskiej – prezentuje szersze spojrzenie na instytucję kultury poprzez historie sięgające do jej współczesnej działalności. Jest najlepszym świadectwem ciągłości tradycji artystycznych tego miejsca.
Zebrani na finisażu goście mieli okazję skorzystać z oprowadzania kuratorskiego i dowiedzieć się więcej nie tylko o samym artyście i jego sztuce, ale także o pracy zespołu kuratorskiego przy organizacji tak skomplikowanego logistycznie przedsięwzięcia.
Dodatkowe atrakcje przygotowano także w mniejszych przestrzeniach wystawienniczych Muzeum Rzeźby Współczesnej. W Galerii Monumentalnej prezentowane były filmy, wykłady i pokazy warsztatowe artystów ceramików Jacksona Li i Ying Zhou (Chiny) oraz Thomasa J. Daunory (Litwa). Są oni inicjatorami międzynarodowego projektu Benchmarks of Art, który w przyszłości ma stworzyć solidny fundament współpracy pomiędzy akademiami, instytucjami kultury i artystami z Chin, Litwy i Polski.
We wnętrzach Galerii Kameralnej swoje fotografie eksponował z kolei radomski artysta – Michał Mirkowski. Orońsko słońcem malowane to efekt trwającego kilka miesięcy projektu przeprowadzonego na terenie orońskiego parku. Naświetlając klisze techniką solarigrafii, autor uzyskał niezwykle malownicze połączenie krajobrazu z wędrówką słońca po widnokręgu.
Zbliżające się zakończenie wystawy Brandta stało się pretekstem do wstępnych podsumowań projektu, rekordowego zarówno pod względem frekwencji, jak i zainteresowania mediów. Ogromnym powodzeniem cieszył się także album towarzyszący ekspozycji, pierwsza tak obszerna publikacja poświęcona twórczości Brandta, której wydanie wypełniło znaczącą lukę bibliograficzną.
Obchody rocznicowe w Orońsku dobiegają końca, ale przecież Brandt zawsze będzie tu obecny – tak w substancji historycznej XIX-wiecznego zespołu dworskiego, jak we współczesnych działaniach artystów, kuratorów i edukatorów.
Monika Bartoszek
Czytaj recenzję wydarzeń 100. rocznicy śmierci Józefa Brandta w Magazynie.o.pl
Józef Brandt – wystawa monograficzna
Do 25 października 2015 roku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku