„Myślę, że werdykt usatysfakcjonuje wszystkich” – powiedziała Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska. Zwycięzcą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina został koreańczyk Seong-Jin Cho. W finale pokonał dziewięciu przeciwników.
Jury konkursu przyznało następujące nagrody:
- I nagroda i Złoty Medal: Seong-Jin Cho (Korea Południowa)
- II nagroda i Srebrny Medal: Charles Richard-Hamelin (Kanada)
- III nagroda i Brązowy Medal: Kate Liu (Stany Zjednoczone)
- IV nagroda: Eric Lu (Stany Zjednoczone)
- V nagroda: Yike (Tony) Yang
- VI nagroda: Dmitry Shishkin (Rosja)
oraz wyróżnienia dla: Aljošy Jurinić, Aimi Kobayashi, Szymona Nehringa i Georgijsa Osokinsa.
Przesłuchania III etapu XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina trwały od 16 października, w ciągu 3 dni wystąpiło w nich 20 pianistów z 12 krajów.
Zgodnie z regulaminem konkursu, do finału Jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń zakwalifikowało 10 uczestników z 8 krajów, w tym: 2 osoby ze Stanów Zjednoczonych i Kanady oraz po 1 osobie z: Chorwacji, Japonii, Korei Południowej, Łotwy, Polski i Rosji.
Lista wszystkich zakwalifikowanych do finału uczestników:
- Seong-Jin Cho (Korea Południowa)
- Aljoša Jurinić (Chorwacja)
- Aimi Kobayashi (Japonia)
- Kate Liu (Stany Zjednoczone)
- Eric Lu (Stany Zjednoczone)
- Szymon Nehring (Polska)
- Georgijs Osokins (Łotwa)
- Charles Richard-Hamelin (Kanada)
- Dmitry Shishkin (Rosja)
- Yike (Tony) Yang (Kanada)
W finale pianiści wykonali po jednym z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina: e-moll op.11 lub f-moll op.21. Artystom towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Maestro Jacka Kaspszyka.
Finałowy przesłuchanie zwycięzcy:
Zdobywca głównej nagrody, dwudziestojednoletni Seong-Jin Cho od początku Konkursu grający na fortepianie legendarnej marki Steinway & Sons w całym konkursie prezentował równy poziom, w szczególności zachwycający wyważonymi interpretacjami zgodnymi z chopinowskim duchem i doskonałym opanowaniem instrumentu. Jego gra miała silny wolumen, który doskonale prezentował się z towarzyszeniem orkiestry a przy tym potrafił zagrać delikatnie i lirycznie prezentując wszystkie emocjonalne niuanse dzieł Chopina. Publiczności do gustu przypadła przede wszystkim jego sonata b-moll. Pianista jest uczniem w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Michela Beroffa. Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Moskwie (2008) i konkursu pianistycznego w Hamamatsu (2009, Japonia). Zdobył także III nagrodę w Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Rosji (2011) oraz im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2014). Koncertował z orkiestrami Teatru Maryjskiego (dyr. Valery Gergiev), Filharmonii Praskiej, Monachijskiej (dyr. Lorin Maazel), Seulu (dyr. Myung-Whun Chung), Filharmonii Uralu (dyr. Dmitry Liss), Berlińską Orkiestrą Radiową (dyr. Marek Janowski), Rosyjską Orkiestrą Narodową (dyr. Mikhail Pletnev), Orkiestrą Symfoniczną Bazylei (dyr. M. Pletnev), Tokijską Orkiestrą Symfoniczną, Radio France. Odbył tournées po Japonii, Niemczech, Francji, Rosji, Polsce, Izraelu, Chinach i USA. Wystąpił m. in. z recitalami w Operze Tokijskiej, w Osace, Konserwatorium Moskiewskim i Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Uczestniczył w licznych festiwalach, m.in. w Petersburgu, Moskwie, Nowym Jorku, Castleton, Dusznikach-Zdroju oraz Krakowie.
XVII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski przejdzie do historii zwłaszcza za sprawą wyjątkowych talentów uczestników i zaskakujących zwrotów akcji. Krytycy są zgodni, że tak wyrównanego i wysokiego poziomu uczestnicy nie prezentowali jeszcze nigdy w historii. Pianiści typowani od początku jako pewni finaliści odpadali na poszczególnych etapach, zaś niedostrzegani wcześniej artyści zaskakiwali niezwykłymi interpretacjami. Z konkursem, ku zaskoczeniu wielu, jeszcze przed finałem pożegnali się reprezentanci Włoch Michelle Candotti (Yamaha), od początku uważana za pewną pretendentkę do finału oraz Luigi Carroccia (Yamaha), który dla wielu był jedynym „chopinistą” wśród uczestników. Ich brzmienie nie przekonało jednak jury. Część finalistów, była za to na tyle zaskoczona awansem, że przyznawali się, że nie przygotowali koncertu wymaganego na ostatnim etapie rywalizacji. Reprezentanci USA w ostatnim starciu zdecydowali się zaś na zmianę instrumentu na fortepian Steinway & Sons – znany z mocniejszego brzmienia, które jest lepiej słyszalne gdy pianiście towarzyszy orkiestra symfoniczna. Niezwykle autorskim podejściem do dzieł Chopina zaskakiwał łotysz Georgijs Osokins, który krytyków i publiczność podzielił na dwoje – jedni go ubóstwiali innych zniesmaczało jego dekonstrukcyjne podejście. Niezwykle elegancko, wręcz podręcznikowo grała Amy Kobayashi, młodość i świeżość słychać było także w występach Szymona Nehringa i Erica Lu. Romantycznym delikatnym brzmieniem zachwycał także Charles Richard-Hamelin. Pewny siebie był Dimitry Shishkin. Z pośród 14 reprezentantów Polski jedynie Szymon Nehring wszedł do ścisłego finału. Jego gra zachwycała stonowaniem i doskonałym zrozumieniem dzieł Chopina – to właśnie w jego interpretacjach najlepiej słychać było krakowiaki, mazurki i motywy ludowe.
Koncerty Laureatów odbywać się będą 21 i 22 października. Podczas drugiego z nich zostaną wręczone nagrody poza regulaminowe, a wśród nich te dla najmłodszego finalisty, najwyżej ocenionego uczestnika niezakwalifikowanego do finału, dla najlepszego reprezentanta Polski niezakwalifikowanego do finału, dla najwyżej ocenionego w II. etapie konkursu reprezentanta Polski, za najlepsze wykonanie poloneza oraz mazurków. Są to nie tylko nagrody pieniężne ale także zaproszenia na koncerty i trasy koncertowe.
XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina
Finał: od 16 do 20 października 2015 r.
Zwycięzca: Seong-Jin Cho