Konrad Brandel – fotograf Warszawy ← Poprzedni Następny → Atelier Brandla, Nowy Świat 57, ok. 1870. Wnętrza z częściowo przeszklonym sufitem i konstrukcją służącą do przesuwania zasłon. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Zachodnia pierzeja ulicy Nowy Świat z kamienicą, w której mieścił się zakład fotograficzny Konrada Brandla, ok. 1870. Na parterze widoczny szyld zakładu. Brandel pracował tu od 1864 ze wspólnikami Marcinem Olszyńskim i Władysławem Brandlem. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Konrad Brandel portretujący Marcina Olszyńskiego w atelier przy Nowym Świecie 57, ok. 1870. Wnętrze typowego atelier zawodowego fotografa, pełne mebli i akcesoriów używanych do aranżowania prywatnego wnętrza. W centrum aparat fotograficzny na statywie, z materią używaną przez fotografa do schowania głowy podczas komponowania kadru. W dłoniach Brandla dekielek, którym zakrywano obiektyw po naświetleniu szklanej płyty. Olszyński siedzi na krześle z oparciem, a jego głowę stabilizuje metalowy „przytrzymywacz”. W głębi widoczna twarz trzeciego mężczyzny – być może Władysława Brandla. Pod statywem pies towarzyszący Olszyńskiemu. Fot Konrad Brandel/ Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza (źródło: materiały prasowe) Atelier Brandla, Nowy Świat 57, ok. 1870. Wnętrza z częściowo przeszklonym sufitem i konstrukcją służącą do przesuwania zasłon. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Portret Bolesława Prusa w mundurze Szkoły Głównej, 1871. W młodości Aleksander Głowacki (1847-1912), późniejszy pisarz i kronikarz Warszawy. Wziął udział w powstaniu styczniowym, za co był więziony przez władze rosyjskie. Pomimo to udało mu się podjąć studia na wydziale matematyczno-fizycznym Szkoły Głównej. W 1869, kiedy polską uczelnię zamknięto, zrezygnował z dalszej nauki. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Budowa kościoła Wszystkich Świętych na pl. Grzybowskim, 1867. Budowa kościoła, rozpoczęta w 1861 wg projektu Henryka Marconiego, trwała wyjątkowo długo. Wieże ukończono bowiem dopiero w 1892. Jedna z najstarszych fotografii pokazujących tę część miasta, wraz z typowym targowiskiem, jakie urządzano wówczas na większości warszawskich placów. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Kościół św. Aleksandra na placu Trzech Krzyży, ok. 1895. Fotografia wykonana w kierunku północnym. W centrum kościół przebudowany na przełomie lat 80. i 90. XIX w. przez Józefa Piusa Dziekońskiego. Monumentalna świątynia została zburzona w czasie II wojny światowej. Po wojnie odbudowana wg projektu Aignera. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Start balonu z dziedzińca przed pałacem Kazimierzowskim, 25 sierpnia 1872. Do „podróży napowietrznej chętnych niezwykłych wrażeń” zapraszał aeronauta francuski, kapitan Brunell. Jednym z trzech pierwszych pasażerów był dziennikarz „Kuriera Warszawskiego” Feliks Fryze. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Portret śmiejącego się chłopca, 1879. Dyptyk portretowy ukazuje Konrada Seweryna, siedmioletniego syna fotografa. Są to najsłynniejsze portrety fotograficzne Brandla, które zostały nagrodzone w Londynie przez Royal Photographic Society. Fot. Konrad Brandel/ Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy (źródło: materiały prasowe) Portret płaczącego chłopca, 1879. Fot. Konrad Brandel/ Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy (źródło: materiały prasowe) Handlarka owoców, ok. 1879. Kobieta z tej fotografii stała się pierwowzorem Żydówki z pomarańczami, namalowanej przez Aleksandra Gierymskiego. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Wielka Synagoga przy placu Tłomackie, 1878. Świątynia, która powstała z inicjatywy Ludwika Natansona, a wg projektu Leandra Marconiego, była symbolem judaizmu reformowanego w Warszawie. Wysadzona 16 maja 1943 na rozkaz generała SS i policji Jurgena Stroopa, dowódcy sił tłumiących powstanie w Getcie. Po wojnie synagogi nie odbudowano. W tym miejscu stoi obecnie Błękitny Wieżowiec. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Kościół Sakramentek przy Rynku Nowego Miasta, ok 1895. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Plac Krasińskich i kościół popijarski, ok. 1895. W centrum kadru wylot ulicy Długiej. Po prawej barokowy kościół Pijarów, który został przebudowany na cerkiew. Pierwotny kształt kościoła przywrócono po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Dzisiaj jest to katedra polowa Wojska Polskiego. Po lewej kamienica przy Długiej 22. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Targ na Rynku Starego Miasta, ok. 1890. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Handel nad brzegiem Wisły opodal mostu Kierbedzia, ok. 1892. Fot. Konrad Brandel/ Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy (źródło: materiały prasowe) Pływająca przystań na Wiśle, letnia siedziba Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego, 1892. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Spacer w Ogrodzie Saskim, ok. 1888. Fotografia z albumu rodzinnego Stanisława Witkiewicza, który wykorzystywał zdjęcia przy komponowaniu scen rodzajowych. Postać dziewczynki z tej fotografii została odtworzona przez artystę w rysunku umieszczonym na stronie tytułowej „Tygodnika Ilustrowanego” z 9 marca 1889. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe) Pałac i Ogród Saski, ok. 1895. Ogród Saski, udostępniony mieszkańcom od 1727 roku, pełnił funkcję parku miejskiego także za rosyjskiego panowania. Dzieci bawiące się opodal pałacu Saskiego, siedziby dowództwa rosyjskiej armii, zostały sfotografowane aparatem skonstruowanym przez Brandla. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Warszawy (źródło: materiały prasowe) Odpoczynek w Lasku Bielańskim, ok. 1885. Fot. Konrad Brandel/ Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy (źródło: materiały prasowe) Przystanek omnibusów konnych w alei Jerozolimskiej, ok. 1890. Przystanek znajdował się blisko skrzyżowania z Marszałkowską. Przez stłoczoną przy omnibusach grupę ludzi jest widoczna południowa pierzeja alei Jerozolimskiej z neorenesansową kamienicą wg projektu Józefa Hussa pod numerem 29. Fot. Konrad Brandel/ Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy (źródło: materiały prasowe) Wyjazd chłopców na kolonie letnie na wieś ze stacji kolei warszawsko-wiedeńskiej, 1892. Fotografia „momentalna” została opublikowana 9 lipca 1892 w „Tygodniku Ilustrowanym” z komentarzem podkreślającym dobroczynny wpływ „szlachetnej instytucji kolonii letnich dla poprawy zdrowia słabowitej i ubogiej dziatwy warszawskiej”. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Warszawy (źródło: materiały prasowe) Autoportret Konrada Brandla w gondoli balonu, 1865. Fot. Konrad Brandel/ Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe)