Narodowy Instytut Audiowizualny zaprasza na przegląd nowego kina polskiego, którego motywem przewodnim jest dźwięk. W trwającym dwa miesiące cyklu widzowie kina NInA, posiadającego najnowocześniejszy system dźwiękowy Dolby Atmos, na własne uszy przekonają się, że obraz to połowa filmu. Po pokazach odbędą się spotkania z reżyserami i autorami dźwięku. Cykl zakończy debata poświęcona przyszłości dźwięku w kinie.
Utarło się przekonanie, że dźwięk w polskim kinie jest niewyraźny, utrudnia odbiór znaczeń i sensów historii. Tymczasem w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele się w tej kwestii zmieniło. Rodzime filmy są coraz lepiej udźwiękowione, a niektórzy reżyserzy dźwięku to prawdziwi mistrzowie w swoim fachu. W cyklu Co słychać w polskim kinie? zostaną pokazane cztery nowe polskie filmy fabularne oraz jeden dokument, których reżyserzy oraz autorzy dźwięku oryginalnie pracują z dźwiękami i zachęcają widzów do wyruszenia w nieoczekiwaną podróż.
Co „słychać” w kadrze i co dzieje się poza nim, czyli w wyobraźni widza? Uczestnicy przeglądu będą mieli okazję przyjrzeć się strategiom artystycznym i środkom technicznym, jakich używają filmowcy, aby kierować percepcją odbiorcy. Usłyszą, że dźwięk – słowo, szum, ambient i muzyka – mogą podążać tropem obrazu, ale także go kontrapunktować. Odpowiedzą na pytanie, czyj punkt słyszenia jest w filmie: głównego bohatera, wszechwiedzącego narratora czy może jeszcze jakiejś innej postaci jak w Body/ciało Małgorzaty Szumowskiej lub w Wołaniu Marcina Dudziaka?
Chłonąc zmysłowy, pozbawiony dialogów film Urszuli Antoniak Strefa nagości można usłyszeć, jak dźwięk uwodzi w kinie. I czy cisza w filmie naprawdę jest niema. W Nocy Walpurgi Marcina Bortkiewicza, rozegranej w ciasnych pomieszczeniach i na dwójkę aktorów, można z kolei poszukać dźwięków rozszerzających przestrzeń. Z kolei dokument 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz w całości poświęcony jest dźwiękowi, a konkretnie wybitnemu twórcy i kompozytorowi Eugeniuszowi Rudnikowi. „Czym innym jest dźwięk dla fizyka, który bada zjawisko, czym innym dla matematyka, który będzie próbować opisać je ściśle” – mówi Rudnik.
A czym jest dźwięk dla filmowca? Odpowiedź na to pytanie będzie można usłyszeć od samych reżyserów i autorów dźwięku po seansie ich filmów.
Cykl zakończy debata poświęcona przyszłości dźwięku w kinie, nowym technologiom realizowania dźwięku i edukacji fachowców. Eksperci odpowiedzą na pytanie, co oznacza hasło „lepszy dźwięk” i opowiedzą, jak technika audiodeskrypcji włącza osoby niepełnosprawne w sferę audiowizualności.
Przegląd odbędzie się w sali wielofunkcyjnej NInA Ziemia Obiecana. System dźwiękowy w sali posiada certyfikat Dolby Atmos, najnowocześniejszego systemu dźwięku kinowego. Głośniki w sali umieszczone są z przodu i z tyłu sali, po jej bokach, a także na suficie, wykorzystują 40 kanałów dźwięku. W adaptacji akustycznej sali zastosowano ustroje rozpraszające dźwięk i sufit podwieszony w celu ukształtowania pola akustycznego, dającego wrażenie zanurzenia w obrazie dźwiękowym.
Program przeglądu
- 5 listopada, 19.00 – Strefa nagości (2014), reż. Urszula Antoniak, dźwięk Tomasz Dukszta, Maciej Pawłowski (73’)
- 12 listopada, 19.00 – Wołanie (2014), reż. Marcin Dudziak, dźwięk Jacek Pająk, muzyka Karol Czajkowski (78’)
- 26 listopada, 19.00 – Body/ciało (2015), reż. Małgorzata Szumowska, dźwięk Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Marcin Jachyra (90’)
- 3 grudnia, 19.00 – Noc Walpurgi (2015), reż. Marcin Bortkiewicz, dźwięk Agata Chodyra (75’)
- 10 grudnia, 19.00 – 15 stron świata (2014), reż. Zuzanna Solakiewicz, dźwięk Marcin Lenarczyk (79’)
- 16 grudnia, 19.00 – panel dyskusyjny Co usłyszymy w polskim kinie – nowe technologie realizacji dźwięku, metody edukacji oraz włączania w kulturę osób niepełnosprawnych dzięki audiodeskrypcji.
Wszystkie spotkania po pokazach i debatę poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa, kurator cyklu. Wstęp na wszystkie pokazy oraz panel dyskusyjny jest wolny.
Co słychać w polskim kinie?
Od 5 listopada do 16 grudnia 2015 roku
Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie