4 lutego w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie odbędzie się spotkanie Zagłada a polskie kino współczesne w ramach cyklu Warszawa dwóch Powstań.
W rozmowie udział wezmą: Jakub Majmurek – filmoznawca, publicysta, krytyk filmowy, członek „Krytyki Politycznej”, Filip Memches – publicysta i redaktor działu Opinie oraz Plusa Minusa, weekendowego wydania „Rzeczpospolitej”, dr Mikołaj Mirowski – historyk i publicysta, Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, współpracownik „Liberté!” i Forum Żydów Polskich. Spotkanie poprowadzi Dawid Wildstein – dziennikarz i reporter, zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Fronda lux”.
Problematyka Holocaustu z większą lub mniejszą intensywnością obecna jest w polskim kinie od czasu zakończenia II wojny światowej. W PRL-u filmy poruszające tę problematykę często bywały instrumentalnie wykorzystywane przez władze, służyły także politycznym rozgrywkom. Narodziny III RP stanowią tu znaczący przełom. Po 1989 roku powstaje w Polsce lub z udziałem polskich twórców wiele bardzo różnych i ważnych filmów, opisujących historię Zagłady.
Jest oczywistością, że Holocaust był i zapewne będzie powracającym motywem w polskiej kinematografii. Warto więc po 26 latach istnienia wolnej Polski zastanowić się jaki jest jej obecny dorobek? Co nam mówi dziś nakręcony w 1995 roku Wielki Tydzień Andrzeja Wajdy, a jak z perspektywy czasu oceniamy W ciemności Agnieszki Holland? Czy Pianista Romana Polańskiego to klasyka współczesnego kina o Zagładzie? Dlaczego Boże skrawki Jerzego Bogajewicza nie wywołały takich kontrowersji co Pokłosie Władysława Pasikowskiego? Czy oscarowa Ida Pawła Pawlikowskiego naprawdę zasłużyła na tak liczną krajową, prawicowo-lewicową krytykę? Czemu polska publiczność nie spierała się o Daleko od okna Jana Jakuba Kolskiego czy Joannę Feliksa Falka?
Zagłada zawsze była dla polskich filmowców nie lada wyzwaniem. Większość reżyserów chciała na dużym ekranie opowiedzieć o czymś, co było w swym okrucieństwie być może nie do przedstawienia. Wielu twórców próbowało również przełożyć na język filmu swoje własne doświadczenia albo stworzyć wielką ponadczasową metaforę zła. Warto też pamiętać, że to właśnie polskie kino jako pierwsze w filmie fabularnym podjęło temat Zagłady Żydów, pokazując odmienność ich doświadczenia. Co wiec możemy powiedzieć dziś na temat współczesnego kina polskiego w kontekście Zagłady? Jakich obrazów możemy spodziewać się w przyszłości?
Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu Warszawa dwóch Powstań organizowanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego i Instytut Stefana Starzyńskiego. Cykl ma na celu przybliżyć wspólnotę dziedzictwa polsko-żydowskiego i jego historię.
Zagłada a polskie kino współczesne
4 lutego 2016 roku, godzina 18.30
Muzeum Powstania Warszawskiego (Audytorium Jana Nowaka-Jeziorańskiego)
Warszawa