Tegoroczna edycja festiwalu Musica Electronica Nova pod hasłem Wzrastanie wpisuje się w ogólne temat Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016: Przestrzenie dla piękna. Po raz pierwszy MEN zabrzmi/wzrośnie w nowych salach Narodowego Forum Muzyki.
Program festiwalu został zbudowany wokół idei rodzenia się i powstawania, którą najdobitniej pokaże instalacja Jeana-Luca Hervé, zamieniająca część betonowego placu przed NFM w rosnącą razem z muzyką zieleń. Instalacja ta jest powiązana z koncertem najsłynniejszego zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej, paryskiego Ensemble Intercontemporain, założonego w 1972 roku przez Pierre’a Bouleza. Zaplanowany na 21 maja koncert jest wydarzeniem szczególnym – podczas wieczoru ten wyjątkowy, a występujący dopiero drugi raz w Polsce zespół wykona po raz pierwszy zamówiony przez siebie utwór znakomitej wrocławskiej kompozytorki, cieszącej się w tej chwili już światową sławą Agaty Zubel. Obok niego zabrzmią kompozycje wielkiego Edgara Varèse i od lat cenionego na świecie Yana Maresza.
W piątek 20 maja usłyszymy Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Michała Klauzy. Artyści zaprezentują repertuar łączący elektronikę z brzmieniem dużego zespołu symfonicznego. Koncepcja zakłada pokazanie różnych sposobów współgrania tych dwóch elementów – od towarzyszącej orkiestrze elektroniki zarejestrowanej na nośniku (Höller) do przetwarzania dźwięków akustycznych w czasie rzeczywistym (Mitterer) po użycie, w utworze Simona Steena Andersena, samplera z próbkami różnorakich – często bardzo dowcipnie i wirtuozowsko wplatanych w warstwę orkiestrową – dźwięków znanych nam z codziennego życia. Podczas koncertu usłyszymy utwory kompozytorów różnych generacji, pochodzących z czterech obszarów geograficznych Europy, w tym z Krakowa. To miasto będzie reprezentowane przez dwóch młodych twórców – Piotra Roemera i Szymona Stanisława Strzelca, którzy na zamówienie festiwalu stworzyli wspólne dzieło.
MEN 2016 zaoferuje także obszerną odsłonę Kina Dźwięku, projektu, który towarzyszy festiwalowi od wielu już edycji. W związku z ESK kompozytorzy z wielu zakątków Europy zostali zaproszeni do stworzenia dźwiękowych portretów miast. We Wrocławiu zagoszczą dźwiękowe obrazy Warszawy, Krakowa, San Sebastian, Barcelony, Berlina, Paryża, Oslo, Tallinna, Wilna; oczywiście będzie można usłyszeć także muzyczny portret Wrocławia. Sesje przeznaczone dla dzieci oraz dorosłych otworzą bramy do nowego spojrzenia na to, jak brzmią i grają różne miejsca w Europie – zarówno wielkie aglomeracje, jak i obszary bardziej tajemnicze i nieznane. W ten sposób podkreślane jest jedno z wielu założeń festiwalu Musica Electronica Nova – uczynić nieznane przystępnym i sprawić, by zainteresowanie współczesną muzyką stale rosło. Sesje Kina Dźwięku zaplanowane są w dniach 19–22 maja.
Musica Electronica Nova stwarza również każdemu okazję do spróbowania własnych sił twórczych – umożliwi to niedzielny koncert (22 maja), który będzie interaktywną grą dźwiękową, prowadzoną przez estońskiego artystę Tarmo Johannesa.
Elżbieta Sikora, dyrektor artystyczny MEN 2016
Musica Electronica Nova
Od 19 do 22 maja 2016 roku
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu