Od 24 do 30 maja w Krakowie będzie trwała 9. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej. Utwory z bestsellerowej płyty Cinematic Piano Aleksandra Dębicza oraz filmowe przeboje Bronisława Kapera i Henryka Warsa w eksperymentalnych aranżacjach Pawła Kaczmarczyka i Audiofeeling Trio będzie można usłyszeć w trzeci dzień festiwalu.
Na początek – pierwsza odsłona Cinematic Piano, nowego projektu festiwalowego prezentującego oryginalne interpretacje muzyki filmowej w wykonaniu młodych pianistów z kraju i zagranicy. 26 maja w ICE Kraków cykl zainauguruje Aleksander Dębicz – wszechstronny pianista i aranżer, bezapelacyjny zwycięzca konkursu improwizacji fortepianowej do obrazu filmowego Transatlantyk Instant Composition Contest w 2013 w Poznaniu. Dębicz zajmuje się szeroko pojętą pianistyką, od Bacha po najnowsze przeboje muzyki popularnej, od wirtuozerii fortepianowej po mistykę ballad jazzowych. „Dla mnie nie ma znaczenia, czy słyszę hip-hop, techno, jazz czy muzykę klasyczną. Ważne jest tylko to, czy ta muzyka jest dobra, szczera i poruszająca. Inspiruje mnie Bach i Chopin, ale równie mocno inspiruje mnie film” – wyjaśnia artysta.
Tego samego wieczoru przeniesiemy się w świat starego kina, którego jedną z mocniejszych stron była – jak pisał Wiesław Stradomski – „muzyka komponowana zarówno przez wyspecjalizowanych w twórczości lżejszego kalibru artystów, jak i przez kompozytorów, którzy trwale lub jedynie sporadycznie wiązali się z filmową twórczością w długim i krótkim metrażu”. Złotą erę Hollywood tworzyli w pierwszej połowie XX wieku także polscy muzycy, w tym przede wszystkim drugi w historii polski laureat Oscara Bronisław Kaper oraz jeden z pionierów jazzu, legendarny twórca piosenek Henryk Wars. Muzyka tych kompozytorów brzmi w ponad dwustu amerykańskich produkcjach, a choć ich nazwiska pojawiały się na filmowych listach płac od lat 30. aż do 60., w świadomości współczesnych widzów nie zajęły należnego im miejsca legend polskiej i hollywoodzkiej muzyki filmowej.
Do częściowo zapomnianych i niedocenionych tematów Kapera i Warsa powrócił w swoim projekcie Dekompozycja Paweł Kaczmarczyk – polski pianista jazzowy, kompozytor i aranżer, kilkukrotny laureat Oscarów jazzowych m.in. w kategoriach Artysta roku i Album roku. Kaczmarczyk podjął się aranżacji twórczości filmowej mistrzów na zasadzie eksperymentu – jego najnowszy projekt oparty jest na muzycznej dekonstrukcji, swego rodzaju dekompozycji soundtracków Kapera i Warsa. To jedyna w swoim rodzaju, współczesna i niebanalna odsłona filmowych piosenek głęboko zakorzenionych w tradycji, jazzowa wersja mało znanych tematów, ale także wielkich przebojów starego i powojennego kina, takich jak Ach śpij kochanie z komedii Paweł i Gaweł Mieczysława Krawicza z 1938, Panie Janie z musicalu Zapomniana melodia Jana Fethkego i Konrada Toma z 1938 czy Follow me z filmu Bunt na Bounty Lewisa Milestone’a i Carola Reeda z 1962. Podczas prezentacji Dekompozycji w ICE Kraków artyście towarzyszyć będą muzycy założonej przez niego formacji Audiofeeling Trio.
9. Festiwal Muzyki Filmowej
Od 24 do 30 maja 2016 roku
Centrum Kongresowe ICE w Krakowie