16 marca cykl operowy Z kamerą wśród oper zakończy się pokazem rejestracji pierwszej polskiej inscenizacji Orlanda Georga Friedricha Händla, zrealizowanej przez Natalię Kozłowską w ubiegłym roku podczas I Festiwalu Oper Barokowych Dramma per musica z tytułową rolą w wykonaniu Jana Jakuba Monowida (kontratenor).
Główny wątek fabularny opery zaczerpnięty został z jednego z najważniejszych dla kultury europejskiej eposów – Orlanda Szalonego Ludovica Ariosta. Opowieść ta była inspiracją dla takich artystów jak Tasso, Cervantes, Szekspir, Lope de Vega, Borges, Mandelstam, Vivaldi, Haydn, Tiepolo, Ingres, Redon, Dürer. Orlando stylistycznie plasuje się pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną. Historia rycerza, który w imię ideałów – w imię miłości – gotowy jest na każdą próbę, ale nie na próbę bezsilności. To opowieść o ludziach zabłąkanych w świecie uczuć jak w gęstwinie leśnej, opowieść o miłości odrzuconej, zranionej, zawiedzionej, szalonej, ale również – paradoksalnie – szczęśliwej.
Po projekcji odbędzie się rozmowa z Lilianną Stawarz, klawesynistką i dyrygentką.
Orlando, reż. Natalia Kozłowska
16 marca 2016 roku, godz. 18.00
Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie