Ekspozycja Eduardo Chillidy Brzmienia zorganizowana przez Europejską Stolicę Kultury 2016 we wnętrzu galerii Awangarda BWA Wrocław dobiegła końca. Wystawa odniosła frekwencyjny sukces, goszcząc przez trzy miesiące ponad osiem i pół tysiąca widzów. Wielu z nich odwiedziło galerię kilkakrotnie. To tylko pokazuje, że projekt, który odbył się dzięki ESK Wrocław 2016 cieszył się olbrzymim powodzeniem.
Również oba zrealizowane w ramach wystawy wydarzenia dla dzieci i rodziców zorganizowane przez duet 3D czyli Dizajn Dla Dzieci gościły maksymalną liczbę uczestników. Kolejnym elementem programu skierowanym do widzów były otwarte oprowadzania po wystawie, pomagające zrozumieć jej zamysł i trudniejsze treści – wzięło w nich udział ponad 1500 osób. Trudno o lepsze potwierdzenie tego, jak bardzo wrocławianie zainteresowali się Chillidą i jego dziełami. Codziennie galerię wypełniały zorganizowane grupy ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz studenci nie tylko wrocławskiego ASP. Do grupy odbiorców włączone zostały także osoby nie zawsze mające możliwość obcowania ze sztuką. Wraz z Fundacją Perennitas przygotowano audiodeskrypcję do wystawy. Celem przedsięwzięcia było umożliwienie odbioru dzieł sztuki światowego artysty osobom niewidomym i niedowidzącym. Projekt ten był konsultowany z samymi zainteresowanymi, dając im możliwość uczestniczenia w wydarzeniu. Efekt to niemal dwugodzinna wycieczka po świecie form i dźwięków, z której chętnie skorzystało ponad dziesięć osób.
Ważnym elementem stał się wydany przez Biuro Festiwalowe Impart, organizatora ESK Wrocław 2016, polsko-angielski oraz angielsko-hiszpański katalog towarzyszący wystawie. Zawiera on fotografie prezentowanych na wystawie prac artysty, a także rysunki i zdjęcia rodzinne z archiwum rodziny Chillida-Belzunce. Znajdziemy w nim teksty autorstwa historyków sztuki i muzykologów: Inés R. Artola, Pedro Ordóñez Eslava i Germán Gan Quesada; syna artysty Ignacio Chillida oraz Nausica Sánchez z Fundacji Eduardo Chillida-Pilar Belzunce. Pozycja ta cieszy się dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających galerię, dodatkowo na spotkaniu promującym katalog, które poprowadził Michał Libera, zjawiło się aż 80 osób zainteresowanych związkami muzyki i rzeźby.
Natomiast finisaż wystawy przybrał formę muzycznego spaceru. Na zaproszenie kuratorki wystawy Ines Artoli oraz ESK Wrocław 2016 w galerii Awangarda zagrali artyści z kwartetu saksofonowego Sigma Project, akordeonista Iñaki Alberdi oraz ich goście z Polski Iwo Jedynecki (akordeon) i Radosław Mysłek (txalaparta). Wszystko zostało przygotowane specjalnie na tę okazję i dla przestrzeni galerii Awangarda BWA Wrocław przez kompozytora José M. Sánchez-Verdú.
Organizatorzy wystawy mają nadzieję, że na długo pozostanie ona w świadomości nie tylko wrocławian, ale też wszystkich, który chociaż raz mogli zanurzyć się w mroku przestrzeni galerii, zaprojektowanej przez duet Matosek/Niezgoda, i kontemplować tam dzieła najważniejszego baskijskiego artysty XX wieku.
Projekt zrealizowany w ramach programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Eduardo Chillida, Brzmienia
Od 15 stycznia do 13 marca 2016 roku
Kuratorzy: Inés R. Artola, Ignacio Chillida
Organizator: Europejska Stolica Kultury 2016
Współorganizatorzy: Narodowe Forum Muzyki, Biuro Festiwalowe Impart, Fundación Eduardo Chillida – Pilar Belzunce, BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej
Galeria Awangarda BWA Wrocław