24 maja w Sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach Alexandre Desplat odbierze Nagrodę im. Wojciecha Kilara. Rada merytoryczna, którą tworzą przedstawiciele najważniejszych polskich instytucji kultury, jednogłośnie zadecydowała aby uhonorować francuskiego kompozytora.
Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną, kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów, podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła — mówi Robert Piaskowski, przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody i dyrektor artystyczny FMF.
Desplat stworzył muzykę do takich filmów jak: Grand Budapest Hotel, Operacja Argo, Gra tajemnic, Jak zostać Królem, Drzewo życia, w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego. Kompozytor odbierze nagrodę podczas gali Scoring4Polanski organizowanej w ramach 9. Festiwalu Muzyki Filmowej
To wielki honor zostać laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara, kompozytora, którego długo podziwiałem, i który wywarł znaczący wpływ na mnie jako kompozytora, podobnie jak na wielu kompozytorów mojego pokolenia — napisał Desplat w odpowiedzi na decyzję Kapituły Nagrody.
Pierwszym laureatem Nagrody Kilara w 2015 roku został Eliot Goldenthal, jeden z najznakomitszych kompozytorów światowej muzyki filmowej, zdobywca Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award, twórca muzyki do takich hitów kina światowego jak Frida, Tytus Andronikus, Wywiad z Wampirem, Obcy 3 i wielu innych.
Nagroda Kilara jest wręczana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości. Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą.
Scoring4Polański
24 maja 2016 roku, godz. 18.00
Sala Narodowa Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia
Katowice