TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie zaprezentuje jedno z najważniejszych dzieł kanadyjskiej sztuki współczesnej, The Forty Part Motet autorstwa Janet Cardiff. Wernisaż wystawy odbędzie się 18 czerwca.
Dzieło jest wariacją na temat Spem in Alium Nunquam Habui, utworu skomponowanego w latach 1556–1573 przez Thomasa Tallisa, renesansowego kompozytora angielskiego, wykonywaną przez Chór Katedralny w Salisbury. Składa się na nie 40 oddzielnie nagranych głosów, odtwarzanych przez 40 głośników, usytuowanych eliptycznie w przestrzeni hali głównej TRAFO. Głośniki są zestawione w 8 oddzielnych chórów pięciogłosowych (sopran, alt, tenor, baryton i bas).
Słuchając koncertu publiczność tradycyjnie siedzi naprzeciwko chóru. Prezentując tę pracę chciałabym, żeby publiczność mogła doświadczać dzieła z perspektywy jego wykonawców. Każdy chórzysta słyszy unikalną kombinację utworu muzycznego. Umożliwienie publiczności przemieszczania się w przestrzeni ułatwia jej bliski kontakt z głosami. Zabieg ten pozwala również na ukazanie utworu muzycznego jako zmieniającej się struktury. Jestem także zainteresowana sposobem, w jaki dźwięk może fizycznie konstruować przestrzeń niczym rzeźbę oraz tym jak widz może dokonywać wyboru trajektorii ruchu jednocześnie w przestrzeni fizycznej i wirtualnej – mówi Janet Cardiff.
Thomas Tallis był najbardziej wpływowym kompozytorem angielskim swojego pokolenia i do dziś jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów doby renesansu. Służył jako organista czterem angielskim monarchom – Henrykowi VIII, Edwardowi VI oraz królowym Marii i Elżbiecie – jako członek świty Kaplicy Królewskiej. Jednym z jego najwspanialszych utworów była kompozycja na czterdzieści części – osiem chórów i pięć głosów. Badacze spierają się o to, czy kompozycja była autoryzowana w 1573 roku na okoliczność celebracji Królowej Elżbiety I, czy też powstała w 1556 roku ku czci Królowej Marii z okazji z jej 40. urodzin.
Umieściłam głośniki w pokoju, ustawiając je po elipsie, tak aby słuchacz mógł naprawdę poczuć rzeźbiarską konstrukcję ut- woru Tallisa. Można słyszeć dźwięki przechodzące od jednego chóru do drugiego, przeskakujące wprzód i w tył, odbijające się od siebie, i w ten sposób doświadczać dojmującego uczucia uderzającej fali dźwięku w momencie, gdy śpiewają wszyscy chórzyści – dodaje Janet Cardiff.
Sprowadzenie pracy do Szczecina było możliwe dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Kanady w Polsce.
Janet Cardiff, The Forty Part Motet
(Wariacja na temat Spem in Alium Thomasa Tallisa 1556), 2001
Wystawa: Od 19 czerwca do 18 września 2016 roku
Wernisaż: 18 czerwca 2016 roku, godzina 18.00
Kuratorka: Marie-Eve Lafontaine
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie