W Warszawie powstaje nowe muzeum kolejnictwa. Taka placówka istnieje już w stolicy i działa na terenie nieczynnej stacji Warszawa Główna. Zarządzająca terenem spółka PKP chce jednak stację rozebrać, a na jej miejscu wybudować domy, biura oraz nowy przystanek dla pociągów. Muzeum kolejnictwa ma zostać przeniesione na Odolany.
Stacja Muzeum, choć powstanie na bazie istniejącego wcześniej Muzeum Kolejnictwa, będzie de facto nową placówką. Ma mieć bardziej interaktywny charakter centrum naukowo-rozrywkowego. Być może wkrótce się dowiemy, czy dołączy do innych powstałych niedawno muzeów związanych z techniką – jak wrocławskie Hydropolis czy gdańskie Hewelianum.
Stację Muzeum zaprojektuje wrocławska pracownia Forum Architekci. Zdobyli oni pierwszą nagrodę w rozstrzygniętym 12 lipca konkursie architektonicznym. Zwycięski projekt opracował zespół w składzie: Michał Goncerzewicz, Maciej Lose, Joanna Janikowska, Michał Romański, Kamil Boroński, Marcin Molik, technika kolejowa: Igor Gisterek. Zwycięstwo tej propozycji, jury tłumaczy tym, że w najlepszy sposób połączyła funkcjonalność terenów typowo kolejowych z możliwością stworzenia przestrzeni rekreacyjnej.
Koncepcję Stacji Muzeum współtworzą trzy wzajemnie uzupełniające się idee: idea wytworzenia kampusu muzealnego zamykającego atrakcyjną, publiczną i współdzieloną przestrzeń wewnętrznego placu – Parku Technicznego, którego ściany urbanistyczne formują trzy czytelne zespoły zabudowy: wrzeciono historycznej Stacji Postojowej Szczęśliwice, Wstęga Muzeów (Muzeum Kolejnictwa, Muzeum Techniki, Muzeum Komunikacji Miejskiej), zespół hal taboru i technicznej oraz w przyszłości estakada Trasy N-S.
Idea zachowania unikalnego kompleksu wianka torowego wraz z towarzyszącą zielenią, otwartego charakteru domkniętej przezeń przestrzeni oraz przekształcenia jej w Park Rozrywki Kolejowej, z szeregiem atrakcji przejazdowych, w tym: domkniętej pętli kolejowej, rollercoastera i krótkiego toru. Idea integracji sąsiadujących zespołów zieleni i rekreacji w spójny system łączący się płynnie z dzielnicami mieszkaniowymi Włoch i Odolan, znajdujący kulminację w obrębie kampusu muzealnego.
Budynek Muzeum Kolejnictwa stanowi bramę na teren kampusu Stacji Muzeum. Jego front, ukształtowany w formie wielkiej witryny z ekspozycją 6 egzemplarzy historycznego taboru stanowi szyld, gablotę i ikonę kampusu odwołując się jednocześnie do dziecięcego marzenia – pudełka z kolejką H0. Poza elewacją frontową obiekt zorganizowano w sposób maksymalnie technologiczny i utylitarny – przyjmując zasadę kształtowania architektury jako tła dla ekspozycji wewnętrznej i zewnętrznego programu Stacji Muzeum. Po obu stronach fasady Muzeum znajdują się aleje rozrządowe prowadzące do głównych stref publicznych kampusu – po stronie zachodniej jest to Aleja Kolejnictwa prowadząca do Kolejowego Parku Rozrywki, po stronie wschodniej zaś zadrzewiony Pasaż z placem zabaw dla najmłodszych i ogródkiem restauracyjnym, otwierający się na główną przestrzeń publiczną Stacji Muzeum – Park Techniczny i wieżę widokową.
Stacja Muzeum, proj. Forum Architekci
Stacja Muzeum w Warszawie