Galeria Szara zaprasza na otwarcie i pierwszą wystawę w Katowicach pt. Zaczyn. Wernisaż odbędzie się 19 sierpnia.
*Zaczyn – niewielka ilość ciasta żytniego, pozostawiona z poprzedniego wypieku, używana do przygotowania nowego.
Zaczyn to pierwsza wystawa w jej nowej siedzibie Galerii Szara w Katowicach. Temat wystawy symbolicznie czerpie z procesu wytwarzania kolejnych form, z wcześniej ukształtowanego wzorca, kryjącego w sobie pewien potencjalny ładunek treści. Mówi o sytuacji aklimatyzowania się w nieznanym miejscu, po kilkunastu latach funkcjonowania w Cieszynie. Inspiracją była historia pochodzenia nazwy dzielnicy Katowic –Koszutka, w której zlokalizowana jest nowa siedziba galerii. Wywodzi się ona od nazwiska Jadwigi, żony młynarza Koczota, żyjącej tu w XVII w. Majątek pozostały po właścicielach młyna, dziedziczony był w linii żeńskiej.
Wystawa porusza wątki związane z wieloznacznością postrzegania roli kobiety, od strażniczki ogniska domowego po kontekst wiedźmy (kobiety wiedzącej) czy rewolucjonistki. To wystawa o zasiedlaniu, a także o poszerzaniu i ciągłej renegocjacji terytorium wpływów. Jest to też opowieść o domu i znaczeniu kobiety w jego tworzeniu, kiedyś jasnej i oczywistej, obecnie wielowątkowej i dynamicznie zmieniającej się narracji.
W ramach Zaczynu swoje prace pokaże siedem artystek, a każda z nich „zasiedli” jedno z pomieszczeń galerii:
Magdalena Angulska – urodzona pewnego letniego popołudnia 1984 roku, całe młodzieńcze życie spędziła na mazurskiej wsi. Od 10 lat pracuje i mieszka w Warszawie. W 2014 roku ukończyła Pracownię Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swoich działaniach przykłada dużą wagę do procesu. Czynnościowanie, ścieranie się z materiałem traktuje jako osobistą mantrę.
Karolina Breguła – urodziła się w 1979 roku w Katowicach. Artystka multimedialna, autorka instalacji, happeningów, wideo i fotografii. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, doktorantka na tej samej uczelni. Mieszka i pracuje w Warszawie. Jej prace pokazywane były między innymi w Muzeum Narodowym w Warszawie, w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, w Jewish Museum w Nowym Jorku czy na 55. Biennale Sztuki w Wenecji. Autorka takich projektów jak Fire-Followers (2013), Biuro tłumaczeń sztuki (2010) czy Niech nas zobaczą (2003).
Monika Drożyńska – urodzona w 1979 roku w Nowym Sączu, artystka i projektantka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie mieszka i pracuje. Zajmuje się projektowaniem ubrań, haftuje, działa z tkaniną, którą często łączy z akcjami społecznymi oraz instalacjami w przestrzeni publicznej. Pracuje jako animatorka kultury, wykładowczyni, prowadzi warsztaty edukacyjne. Nazywa się twórczynią miejsc i spotkań m.in. Punktu (2004–2010) – nazywanego pierwszym konceptstorem w Polsce, Modnego Drobiazgu (2013–) oraz Szkoły haftu dla pań i panów Złote rączki (2015). Laureatka prestiżowego konkursu British Council International Young Fashion Entrepreneur.
Izabela Łęska – urodzona w 1989 roku w Zabrzu, jest absolwentką grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Studiowała również w École Supérieure d’Art de Clermont Metropole (Clermont-Ferrand, Francja). Obecnie zajmuje się grafiką, obiektami oraz tekstem. Pracuje na macierzystej uczelni jako asystentka w Katedrze Grafiki. Prowadzi zarówno prywatne praktyki szamańskie, jak i działania dywersyjne w mieście. Mnogość poruszanych przez artystkę wątków obfituje często projektami złożonymi, odpowiadającymi na nurtujące artystkę pytania przy pomocy różnorakich mediów.
Honorata Martin – urodzona w 1984 w Gdańsku, gdzie ukończyła Akademię Sztuk Pięknych. Dyplom obroniła na wydziale malarstwa u prof. Mieczysława Olszewskiego, a aneks z intermediów u prof. Wojciecha Zamiary. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, sztuką video i performansem. Jej działania rozgrywają się najczęściej w czasie rzeczywistym, jak w znanej pracy Wyjście w Polskę, lub podczas performansu Zadomowienie ( artystka zamieszkała w parku na Bródnie w Warszawie, w wybudowanym przez siebie szałasie, gdzie weszła w interakcje z mieszkańcami, tworząc swoje działania na bieżąco z dnia na dzień).
Aga Piotrowska – urodziła się w 1985 roku w Zabrzu, artystka sztuk wizualnych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, obecnie doktorantka na tej uczelni. Mieszka i pracuje w Katowicach. Jest wszechstronną artystką, do zakresu jej praktyk zalicza się malarstwo, rysunek, tworzenie neonów, obiektów, instalacji i wideo. Buduje atrapy i sieci. Zajmuje się krytyką dyskursów i praktyk medycznych. Ujawnia partykularne cele i nadużycia jakie stoją za bardzo ściśle określaną definicją zdrowia jednostki, zdrowia publicznego a także jego przejawów i granic.
Aleka Polis(Aleksandra Polisiewicz) – urodziła się w 1974 w Katowicach. Studiowała w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie w latach 1995-2001. Mieszka i pracuje w Warszawie. Artystka wizualna, autorka filmów, animacji, instalacji, performance. W swoich realizacjach Aleka posługuje się wideo, fotografią cyfrową, tworzy animacje, filmy dokumentalne. Jej (post)krytyczna twórczość otwiera pole do refleksji na temat rekonstrukcji podmiotowości, w przestrzeni kontrolowanej przez szeroko pojętą władzę. Jej prace, tworzone z pełną świadomością porażki poszukiwania krytycznego dyskursu, otwierają przestrzeń dla nieobciążonej propagandą interpretacji.
Zaczyn
Artystki: Magdalena Angulska, Karolina Breguła, Monika Drożyńska, Izabela Łęska, Honorata Martin, Aga Piotrowska, Aleka Polis
Kuratorka: Joanna Rzepka-Dziedzic
Organizator: Fundacja Kultury Audiowizualnej Strefa Szarej
Od 19 sierpnia do 25 września 2016 roku
Wernisaż 19 sierpnia 2016 roku, godz. 18.00
Galeria Szara w Katowicach