7. American Film Festival potrwa we Wrocławiu od 25 do 30 października. W programie tegorocznej edycji, która będzie miała miejsce w Kinie Nowe Horyzonty, znalazło się 100 filmów pełnometrażowych: 58 z nich zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy, a 6 to premiery europejskie.
AFF od początku swego istnienia prezentuje pełne spektrum amerykańskiego kina: dokumenty, fabuły i kino eksperymentalne, dzieła mistrzów i twórców niezależnych. Obok amerykańskiej klasyki można tu obejrzeć filmy młodych reżyserów zza oceanu opowiadających o Ameryce często nieznanej Europejczykom, zaskakującej, odmiennej od potocznych wyobrażeń. W tym roku na festiwal składa się aż 13 sekcji, a ponieważ w 2016 roku Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury, szczególny akcent w programie został położony na ukazanie związków pomiędzy kinematografią europejską i amerykańską.
25 października (wtorek) festiwal otworzy polska premiera Patersona Jima Jarmuscha – rewelacji tegorocznego festiwalu w Cannes. Buntownik amerykańskiego kina głosi w swoim nowym filmie pochwałę zwykłego życia, w którym można odnaleźć prawdziwą poezję, tak jak czyni to jego bohater, skromny kierowca autobusu (Adam Driver), zapisujący wiersze w sekretnym notatniku. Natomiast w dniu 30 października (niedziela) festiwal zakończą nagrodzone w Wenecji Srebrnym Lwem Zwierzęta nocy (Nocturnal Animals) Toma Forda – drapieżne kino noir o miłości i zemście z hipnotyzującą muzyką Abla Korzeniowskiego oraz kreacjami aktorskimi Amy Adams i Jake’a Gyllenhaala.
W programie znalazły się również głośne produkcje, które po pokazach na największych festiwalach w Europie (Wenecja, Cannes) trafiają do Wrocławia. Wiele z nich ma realne szanse na oscarowe nominacje. Niektóre z nich to filmy europejskich reżyserów pracujących w Ameryce lub filmy, w których zagrali amerykańscy aktorzy, jak uhonorowany Nagrodą Jury w Cannes American Honey brytyjskiej reżyserki Andrei Arnold – nowoczesne kino drogi o poszukiwaniu swojego miejsca w życiu i o cenie jaką trzeba za to zapłacić (w rolach głównych: debiutantka Sasha Lane oraz Shia LaBeouf); czy nagrodzona za scenariusz w Cannes Stylistka (Personal Shopper) Francuza Oliviera Assayasa z wyrastającą na gwiazdę pierwszej wielkości Amerykanką Kristen Stewart jako współczesną mieszkanką Paryża, będącą medium.
Chwilę po tym jak podbił publiczność wielkich festiwali w Telluride i Toronto do Wrocławia zawita (niemal równolegle z otwarciem festiwalu w Rzymie) – drugi film w karierze Barry’ego Jenkinsa Moonlight, któremu przepowiada się wielkie szanse w wyścigach po Oscary – melancholijno-zmysłowe gejowskie love story rozgrywające się w czarnej dzielnicy Miami o kryminalnej reputacji. Pojawi się też prezentowany w Cannes i wywołujący duże poruszenie w Stanach Zjednoczonych – Loving Jeffa Nicholsa, historia międzyrasowego małżeństwa z lat 50. Jego bohaterowie – czarna dziewczyna i biały chłopak, Mildred i Richard Loving – wywalczyli zmianę rasistowskiego prawa w stanie Virginia, zabraniającego mieszanych małżeństw. Grający główne role Ruth Negga i Joel Edgerton widziani są w gronie kandydatów do oscarowych nominacji aktorskich. Drugi film Nicholsa – z Adamem Driverem i Michaelem Shannonem – nawiązujący do nurtu sci-fi Midnight Special, znalazł się w sekcji Festival Favorites.
Nie zabraknie filmów z mekki amerykańskiego kina niezależnego, czyli festiwalu Sundance, widzowie AFF obejrzą m.in.: nagrodzoną za reżyserię surrealistyczną fabułę Człowiek-scyzoryk (Swiss Army Man) duetu Daniel Scheinert i Daniel Kwan (z Paulem Dano i Danielem Radcliffem w głównych rolach). Będzie chwalony na Sundance i innych festiwalach (równolegle z AFF jest filmem otwarcia Viennale) kameralny dramat Kennetha Lonergana Manchester by the Sea z Cassey’em Affleckiem i Michelle Williams, a także oparta na faktach Christine (pokazywana równolegle z Kate gra Christine Roberta Greene’a z sekcji American Docs), w której tragiczną historię dziennikarki telewizyjnej Christine Chubbuck (Rebecca Hall w życiowej roli) rekonstruuje Antonio Campos.
W centrum każdego festiwalu znajdują się konkursy. American Film Festival posiada dwie premierowe sekcje konkursowe: Spectrum, panoramę współczesnego kina amerykańskiego (14 filmów) oraz American Docs, czyli najgłośniejsze dokumenty sezonu pokazujące różne oblicza Ameryki (10 filmów). Oceniane przez widzów filmy będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. Nagrody w obu konkursach w wysokości 10 i 5 tysięcy dolarów ufundowała firma BNY Mellon, dodatkową nagrodę – telewizja Ale kino+ (oferta zakupu do emisji).
Jak co roku AFF przyzna Indie Star Award, nagrodę honorującą wybitnych twórców niezależnego kina amerykańskiego, którą tym razem otrzyma legenda nowojorskiej awangardy filmowej – Jonas Mekas. Ten urodzony na Litwie, a od połowy lat 40. mieszkający w Stanach Zjednoczonych, autor filmowych dzienników uważany jest za czołowego twórcę nurtu new american cinema. Widzowie AFF obejrzą jego film Ścinki z życia szczęśliwego człowieka (Out-Takes from the Life of a Happy Man) z 2012 roku. Sędziwy laureat nie będzie mógł stawić się we Wrocławiu osobiście, ale weźmie udział w uroczystości wręczenia nagrody za pośrednictwem Internetu.
W ramach 7. AFF odbędą się dwie retrospektywy, łączące filmowe światy Nowego i Starego Kontynentu: Europejczycy w Ameryce – sekcja pokazująca Amerykę widzianą oczami europejskich reżyserów, ze szczególnym uwzględnieniem amerykańskich dzieł Wima Wendersa, oraz Orson Welles w Europie – wybór europejskich filmów geniusza światowego kina.
7. American Film Festival
Od 25 do 30 października 2016 roku
Wrocław