Festiwal Dziady. Recykling, realizowany w ramach Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016, poświęcony jest Dziadom jako projektowi kulturowemu – jednemu z najważniejszych dla kultury polskiej. Festiwal trwa od 27 października do 4 listopada.
Na rozpoczęcie festiwalu, 27 października, odbędą się aż cztery wernisaże. Gościem otwarcia wystawy fotografii Pierre’a Vergera Orixás w Domku Romańskim będzie Angela Elizabeth Lühning z Fundacji im. Pierre’a Vergera. Kolejne wernisaże odbędą się w Kamienicy Rynek 25. W otwarciu wystawy Święte skrzyżowania – prezentującej fotografie z Azji i Ameryki Łacińskiej, Magrebu i Bliskiego Wschodu, źródeł Nilu i Wysp Sołowieckich – uczestniczyć będzie autorka zdjęć Monika Bułaj oraz Jarosław Fret i Leszek Kolankiewicz. Magdalena Mądra otworzy wystawę swoich fotografii z Białorusi, Haiti i Brazylii – Dziady Starego i Nowego Świata. W wernisażu wystawy haitańskiego malarstwa vodou w zbiorach polskich Natchnione przez bogów weźmie udział kurator wystawy, Aleksander Kawalec. Wystawy czynne są codziennie – w Domku Romańskim do 10 listopada, a w Kamienicy Rynek 25 do 13 listopada.
W programie znalazły się tegoroczne inscenizacje Dziadów Adama Mickiewicza: wrocławska Michała Zadary, prezentowana 29 października, i warszawska Eimuntasa Nekrošiusa, pokaz 4 listopada. W dniach 28 października – 4 listopada zostaną zremiksowane dawne realizacje Dziadów: Grotowskiego (1961), Białoszewskiego (1965), Dejmka (1967), Swinarskiego (1973) i Grzegorzewskiego (1995), oraz spektakle przepojone tym samym duchem co dramat Mickiewicza: Akropolis Grotowskiego i Szajny (1962) i Umarła klasa Kantora (1975). Twórcami remiksów są Jarosław Fret, Łukasz Kos, Paweł Miśkiewicz, Paweł Passini, Jadwiga Rodowicz-Czechowska, Weronika Szczawińska i Jerzy Trela.
Temat śmierci i związanych z nią rytuałów w światowej kinematografii pojawi się podczas przeglądu filmowego Tomasza Kolankiewicza w dniach 28 października – 4 listopada. Cykl Obecność. Upiory w kinie to zderzenie różnych gatunków i stylów filmowych, powstałych w różnych okresach i przy różnych budżetach, pod różnymi szerokościami geograficznymi, co pozwoli pokazać możliwie najszerszy wachlarz sposobów, w jakie filmowcy opowiadali o przenikających się światach żywych i umarłych. Karnety i bilety sprzedawane są w kasach Kina Nowe Horyzonty.
Na Festiwalu prezentowane będą dwa obrzędy: afrobrazylijskiego kultu candomblé w wykonaniu Aristidesa de Oliveira Mascarenhasa, znanego Pai Ari de Ajagunã, i członków świątyni Ilê Axé Opô Ajagunã w Areia Branca w stanie Bahia w Brazylii (30 października) oraz afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu Josepha Auguste’a Louisa i członków świątyni Rasin San Bout na Haiti (1 listopada). Temat kultu zmarłych przodków i zbiorowej pamięci poruszą też reportaż na żywo Moniki Bułaj (27 października) i konformans Pierre’a Guicheney (28 października).
31 października koncert Dziady. Recykling w Narodowym Forum Muzyki rozpocznie poemat symfoniczny Totenfeier Gustava Mahlera, zainspirowany Dziadów częścią IV Mickiewicza, w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej dyrygowanej przez Vladimira Fanshila. Druga część poświęcona jest muzyce rytualnej afrobrazylijskiego kultu candomblé i afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu członków świątyni Ilê Axé Opô Ajagunã w Brazylii oraz Rasin San Bout na Haiti. Koncert zakończą zaduszki jazzowe tria Mateusza Rybickiego. Sprzedaż biletów prowadzona jest w kasach Narodowego Forum Muzyki.
O Dziadach jako żywym micie Polaków będą debaty Leszka Kolankiewicza, Zbigniewa Majchrowskiego i Jacka Sieradzkiego. Krzysztof Rutkowski poprowadzi wykład o tym, jak Mickiewicz rozegrał Dziady w Collège de France, a podczas debaty Marcina Napiórkowskiego uczestnicy przyjrzą się różnorodnym wymiarom uobecniania umarłych w perspektywie współczesnych badań nad pamięcią zbiorową.
Festiwal Dziady. Recykling
Od 27 października do 4 listopada 2016 roku
Olimpiada Teatralna we Wrocławiu