Międzynarodowy Festiwal Ambientalny to idea niezwykle spójnego, na swój sposób hermetycznego, stylistycznie wydarzenia wychodzącego przeciw wszelkiej powierzchowności w procesie tworzenia i odbioru sztuki. Organizatorzy chcą prezentować gatunki i artystów obok twórczości których nie można przejść obojętnie, prezentujących sztukę, która wymaga od widza pełnego zaangażowania emocjonalnego i umysłowego. Festiwal potrwa od 2 do 4 grudnia.
Zaproszeni artyści:
Julianna Barwick to amerykańska artystka, urodzona w Luizjanie, a obecnie mieszkająca na Brooklynie. Jej muzyka jest zbudowana wokół wielu pętli i warstw jej głosu. Barwick, która przypisuje swoje brzmienia wiejskiemu wychowaniu i członkostwu w chórze kościelnym, zaczyna większość utworów jedną frazą lub refrenem, a następnie wykorzystuje stację zapętlającą i okazjonalnie fortepian lub instrument perkusyjny w celu budowania piosenki ku wirującej masie bujnego, ambientalnego folku. Jej najnowszy album, Will, został wydany przez Dead Oceans 6 maja.
The Sight Below to alias Rafaela Antona Irisarriego, amerykaoskiego kompozytora, multiinstrumentalisty, kuratora, producenta i interdyscyplinarnego artysty. Mimo uznania krytyków za jego wkład w post– minimalistyczną scenę muzyki drone i ambient, Irisarri dąży w kierunku dźwięku, który istnieje między „niezróżnicowanym bezładem klasycznego, elektro, popu i techno.” (Pitchfork, USA) Występy na żywo The Sight Below koncentrują się na pochylonymi teksturami gitary elektrycznej, głębokich, pulsujących dźwiękach basowych, pedałach/jednostkach z efektami i elektronicznej perkusji. W Seattle, w którym mieszka, Irisarri jest kuratorem i producentem Substrata Festival: interdyscyplinarnego wydarzenia artystycznego dotyczącego również zaawansowanego dźwięku, które zapoczątkował w 2011 roku, i które koncentruje się na różnych perspektywach skali poprzez wykorzystanie dźwięku, kompozycji i wizualizacji.
Greg Haines jest angielskim kompozytorem i muzykiem, którego utwory egzystują w nieznanych terytoriach pomiędzy gęsto opóźnianymi, nasyconymi taśmami, inspirowanymi dubem sesjami studyjnymi i wyprawami ku współczesnej muzyce klasycznej i bardziej tradycyjnym kompozycjom. Po wielu latach spędzonych w Berlinie, Greg mieszka teraz na włoskiej wsi. Nadal podróżuje, nagrywa i występuje po całym świecie. Ostatnie eksperymenty studyjne zaowocowały EPką Greg Gives Peter Space we współpracy z Peterem Broderickiem wydaną w Erased Tapes w 2014 roku.
Masayoshi Fujita to japoński wibrafonista i kompozytor mieszkający w Berlinie. Masayoshi najpierw nauczył się grad na perkusji, a następnie intensywne szkolił się w wibrafonie, aby grał własne utwory – głównie jazz i kompozycje z elektronicznymi wpływami. Zdeterminowany, aby nie trzymał się tradycyjnych stylów i technik wibrafonu, Masayoshi zaczął mocować do swojego instrumentu kawałki metalu, paski folii i inne przedmioty w poszukiwaniu nowych możliwości instrumentu. Powstałe w ten sposób nowe dźwięki pomagają poszerzył spektrum wibrafonu bez zubażania samoistnego charakteru instrumentu. Jego ostatnia współpraca z niemieckim muzykiem Janem Jelinkiem skupiła wiele uwagi fanów muzyki eksperymentalnej na całym świecie i była polecana m.in. przez brytyjski magazyn The Wire.
Christoph Berg jest kompozytorem i muzykiem. Obecnie mieszka i pracuje w Berlinie, skupiając się na kruchych kompozycjach muzyki kameralnej, które mogą być nagrywane i wykonywane przez jednego człowieka. Poza tym jest on członkiem kilku projektów, od czasu do czasu dołącza do przyjaciół w trasie, aby pomóc im wykonywać ich dzieła; pracuje także jako muzyk studyjny. Wydaje muzykę również jako Field Rotation.
Ebauche to pseudonim Alexa Leonarda, irlandzkiego producenta muzyki elektronicznej, znanego z tworzenia szerokiego wachlarza elektronicznych dźwięków, od spokojnych łagodnych do gęsto nawarstwionych głośnych EDM. Ébauche pochodzi od francuskiego słowa oznaczającego „surowy szkic” i termin z dziedziny zegarmistrzostwa, co oznacza „niepełny ruch wskazówek”. Te dwa znaczenia są ściśle powiązane z jego muzyką. Niepełny ruch wskazówek nawiązuje do ambient dźwięków, które są odtwarzane 60BPM i mają na celu uspokoić i zrelaksować słuchacza, natomiast surowy szkic to aluzja do jego ciemniejszej strony muzyki elektronicznej: mocny rytm walczący z warstwami dźwięków, zakłóceniami i subtelną melodią.
Grzegorz Bojanek to artysta zajmujący się tworzeniem oraz promocją polskiej muzyki elektronicznej i eksperymentalnej w Polsce i za granicą. Współzałożyciel polsko-chińskiego projektu ChoP, gdzie wraz z Zen Lu kontynuują poszukiwania na polu ambientu. Współpracował z brytyjskim reżyserem i twórcą wideo, którym jest Isaac Julien. Muzyka Grzegorza Bojanka i Zen Lu została wykorzystana przez Brytyjczyka w jego 9-ekranowym dziele Ten Thousand Waves, a także filmie Better Life, który został ciepło przyjęty podczas 67- go Festiwalu Filmowego w Wenecji. Obaj artyści zostali zaproszeni przez Julien’a, aby zagrad na żywo ścieżkę dźwiękową do Better Life podczas 8-go Biennale Sztuki w Szanghaju – 2010: Rehearsal. W ciągu ostatnich 7 lat Grzegorz wielokrotnie odwiedzał Chiny, gdzie współprodukował i występował podczas kilku tras koncertowych oraz ChoP Festival, wygłaszał wykłady na temat polskiej muzyki elektronicznej i eksperymentalnej oraz tworzył muzykę do polskich filmów niemych.
Maciek Szymczuk ze względu na szerokie zainteresowania tworzy z różnymi ludźmi pod różnymi szyldami. Jako Maciek Szymczuk splata ambient, muzykę etniczną i eksperymentalną elektronikę w atmosferyczną muzykę na pograniczu snu i jawy. Jako Aabzu, do spółki z Zenialem (Łukasz Szałankiewicz) starają się połączyć różnorodne zainteresowania w różnobarwną muzyczną miksturę, która zabiera słuchacza na egzotyczną wycieczkę.
Bartosz Dziadosz kooczył studia filozoficzne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 2005 roku powołał do życia projekt PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej, który w swoich kompozycjach łączy elementy gatunków muzycznych jak drone, ambient, abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie, m.in.: Progressive From (Japonia), taâlem (Francja), Infraction Records (USA). Jest kuratorem moskiewskiej wytworni Dronarivm (wydał w niej m.in. Christoph Berg, Marsen Jules, Pjusk, Machinefabriek) i kilku kompilacji charytatywnych (A Silent Swaying Breath, Just a Momemt – Audio Gourmet Netlabel ). Przygodę z teatrem rozpoczął od słuchowiska radiowego w Starym Teatrze w Krakowie, którego pomysłodawcą był Krzysiek Zarzecki. Obecnie współpracuje z Tomkiem Śpiewakiem, Wiktorem Rubinem, i na stałe z Michałem Borczuchem.
VII Międzynarodowy Festiwal Ambientalny
Od 2 do 4 grudnia 2016 roku
Europejska Stolica Kultury Wrocław