Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, inscenizowana wersja oratorium, debiuty artystów, wreszcie prestiżowe międzynarodowe partnerstwa i nowe miejsce koncertów – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja jednego z najbardziej rozpoznawalnych europejskich festiwali muzyki dawnej, jakim są odbywające się w Krakowie Misteria Paschalia.
Festiwal powróci w przyszłym roku w nowej, poszerzonej i wyjątkowo spójnej formule, której założeniem jest prezentowanie programu skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Pierwszym krajem, od którego rozpocznie się nowy rozdział historii festiwalu, jest Francja. W trakcie Wielkiego Tygodnia arcydzieła francuskiej i europejskiej muzyki dawnej przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści z Francji oraz innych krajów Europy. Do współpracy przy tworzeniu programu 14. edycji festiwalu Misteria Paschalia Prezydent Miasta Krakowa – Jacek Majchrowski – zaprosił goszczącego już na festiwalu uznanego artystę, czołowego francuskiego dyrygenta, założyciela i dyrektora artystycznego zespołu Le Poème Harmonique, Vincenta Dumestre’a. Nowa edycja to także początek prestiżowej współpracy ze znaną i cenioną przez melomanów na całym świecie francuską telewizją Mezzo.
Zaproszeni przez Dumestre’a artyści i wybrany przez niego repertuar przybliżą niezwykle silne oddziaływanie francuskiej estetyki i wrażliwości na współczesne praktyki wykonawcze. Przeniosą festiwalową publiczność do francuskiej sztuki gestu XVII w., wrażliwości człowieka epoki baroku i jego duchowości. Zostanie zaprezentowany wysmakowany i połączony wewnętrznymi nićmi bogaty program muzyczny, teatralny i medytacyjny, a arcydzieła francuskiej i europejskiej literatury muzycznej doby baroku przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści ostatnich lat.
Główne pasmo festiwalu, czyli Vanitas (Marność), zainauguruje w Wielki Poniedziałek polska prapremiera wyjątkowego dzieła Claudia Monteverdiego Selva Morale e Spirituale (10 kwietnia, kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, godz. 20.00). Jest to zbiór utworów o przeznaczeniu liturgicznym, napisanych przez Monteverdiego z myślą o bazylice św. Marka w Wenecji. Słynnym zespołem Le Poème Harmonique specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, rosyjskim chórem Musica Aeterna oraz solistami pokieruje dyrektor-rezydent festiwalu, Vincent Dumestre. W Wielki Wtorek w kościele Bożego Ciała (11 kwietnia, godz. 20.00) zabrzmi muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa. Szczególnie interesująco zapowiada się Messe des Morts (Requiem) mało znanego w Polsce Jeana Gillesa. Będzie to pierwsze w Polsce wykonanie jego mszy żałobnej. Wykonawcami będą francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadzi francuski dyrygent Skip Sempé. W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny odbędzie się światowa prapremiera oratorium Il terremoto (Trzęsienie ziemi) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów usłyszymy Le Poème Harmonique i polską orkiestrę barokową Arte dei Suonatori; zespołami pokieruje Vincent Dumestre. W Wielki Czwartek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – Brockes-Passion. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Po ten sam tekst sięgali poza Telemannem również G.F. Handel i J. Mattheson. Pasję usłyszymy w wykonaniu cenionego francuskiego zespołu Ensemble Pygmalion, specjalizującego się w wykonawstwie historycznym. Zespół poprowadzi Raphaël Pichon, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler. Słynne Stabat Mater włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego zabrzmi w Wielki Piątek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów usłyszymy słynną rosyjską sopranistkę, ulubienicę krakowskiej publiczności – Julię Lezhnevę. Tradycyjnie już wielkosobotni koncert odbędzie się w Kopalni Soli Wieliczka, a konkretnie w znajdującej się 101 metrów pod ziemią zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Usłyszymy Stabat Mater autorstwa XVIII-wiecznego włoskiego kompozytora, mistrza stylu galant – Luigiego Boccheriniego. Dzieło wykona francuski zespołu Le Concert de la Loge Olympique specjalizując się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Formacją pokieruje jej założyciel, skrzypek Julien Chauvin, partię sopranu zaśpiewa portugalska sopranistka Eduarda Melo.
W Wielką Niedzielę w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka wybitnego francuskiego kompozytora barokowego i wieloletniego dyrektora orkiestry przy wersalskiej Chapelle Royal – Michela Richarda de Lalande’a. Po raz pierwszy na świecie zostaną wykonane jego Te Deum i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów: Sophie Junker (Belgia), Dagmar Šašková (Czechy), Sean Clayton (Wielka Brytania), Mathias Vidal (Francja) i Benoit Arnould (Francja). Artystów poprowadzi Vincent Dumestre. W Poniedziałek Wielkanocny, na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, godz. 20.00), podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper Antonia Vivaldiego i George’a Friderica Handla. Francuskiemu Ensemble Matheus kierowanemu przez niezrównanego Jeana Christophe’a Spinosiego towarzyszyć będzie słynny koreańsko-kanadyjski kontratenor David DQ Lee.
Drugim pasmem koncertowym będzie Tenebrae (Ciemność), czyli cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23.00 w bazylice Bożego Ciała), prezentujących muzyczne opracowania tekstów Lamentacji Jeremiasza dokonanych przez francuskich kompozytorów. W Wielki Wtorek po raz pierwszy polska publiczność usłyszy Leçons de Ténèbres Pour Le Mercredi Saint, czyli Ciemne jutrznie Sébastiena de Brossarda. Dzieło wykonają francuski zespół Le Quadrige oraz żeński chór Athenaïs. W Wielką Środę czeka nas światowa premiera Leçons de Ténèbres Pour Le Jeudi Saint Charlesa de Villeneuve’a. Dzieło wykonają Le Taylor Consort i chór Athenaïs. Z kolei w Wielki Czwartek usłyszymy Leçons de Ténèbres Pour Le Vendredi Saint autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera i Michela Richarda de Lalande’a. Cykl Tenebrae powstaje przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.
14. Misteria Paschalia
Od 10 do 17 kwietnia 2017 roku
Kraków