Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim zaprasza na wystawę Marka Sobczyka pt. Wokół słowa ateizm.
Marek Sobczyk – malarz, akcjoner, projektant graficzny, teoretyk sztuki, pedagog. Urodzony 30 listopada 1955 w Warszawie, współtwórca Manifestu Kina Grawitacyjnego (wraz z Mateuszem Falkowskim), wydawca (MAMMAL). Studiował malarstwo w latach 1975–1980 w pracowni Stefana Gierowskiego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W obrazach z cyklu dyplomowego, ich kolorystyce i nastroju, przekazał brzydotę i tandetę życia w blokowisku, a szerzej – w Polsce czasów realnego socjalizmu (realizuje: od 1979 projekt Badania Mózgu w Polsce). Spotkało się to z cenzorską ingerencją władz uczelni. W początku lat 80. malował abstrakcyjne, wielobarwne kompozycje złożone z powtarzalnych elementów bądź uproszczonych, syntetycznych kształtów naturalnych. W 1983 związał się z Gruppą, uczestnicząc w niemal wszystkich jej wystąpieniach, współredagując też jej pismo, w którym zamieszczał liczne teksty teoretyczne. W początku lat 80. malował obrazy nawiązujące do stanu wojennego (Gandzia, 1983), podejmując też charakterystyczną dla tego czasu i kręgu tematykę indiańską jako aktualną metaforę. W 1983 namalował (wspólnie z Ryszardem Woźniakiem) dwa kolosalne papiery; kolejne cztery, których współautorem był Jarosław Modzelewski, powstały w końcu 1984 podczas ich wspólnego pobytu na stypendium w Niemczech Zachodnich.
Od połowy lat 80. Sobczyk malował ekspresyjne kompozycje figuralne o bogatej kolorystyce i fakturze malarskiej. Odznaczały się kumulacją w jednym obrazie rozmaitych wątków treściowych, odniesień i symboli. W kompozycjach podejmujących wątki religijne dochodziło do zaskakujących zbitek znaczeniowych i aktualizacji (np. Biczowanie Chrystusa z 1988 z oprawcą w obozowym pasiaku). Po 1989 malarstwo Sobczyka, pozostając figuratywnym, stawało się dekoracyjne i ornamentalne – często w ten sposób przemalowywał swe stare obrazy, nadając im nowy formalny kostium (np. Boże Narodzenie z 1987). Od 1989 prowadzi projekt Szkoła sztuki (do 2000 z Jarosławem Modzelewskim). Od 1990 roku zajmuje się projektowaniem graficznym i typografią (1990–2004) z Piotrem Młodożeńcem w spółce Zafryki). W latach 90. tworzył kompozycje oparte na celowo ograniczonym zasobie motywów, które – również w tytułach – zdradzają zainteresowanie artysty grą znaczeń (BÓG SKRĘCA, 1992, Polonia Bolonia Dysleksja, 2000). W latach 1994–1998 wspólnie z Jarosławem Modzelewskim namalował dwie nowe serie wspólnych obrazów (wystawione w Centrum Sztuki Współczesnej w 1998). Zaproponował ideę i współpracował książkę Andrzej Wróblewski nieznany (1993), opublikował Kurs abstrakcji, (1996); Kurs sublimacji (2006 po rocznym cyklu wykładów w warszawskiej Zachęcie). Od 1999 roku realizuje projekt Seksreligiapolityka, od 1998 roku projekt Tabela: Co? Kto? – Czym? Kim?. Od 2008 tworzy projekt Pomniki dyskursów, od 2009 projekt Wokół słowa ateizm, od 2012 realizuje projekt filmowy Wisława (z Mateuszem Falkowskim).
Poza malarstwem artysta tworzy instalacje i obiekty przestrzenne. Pisze teksty teoretyczne i literackie. W 1997 wyszła jego książka pt. Uproszczenie sztuki, wydana przez Galerię Zderzak, z którą artysta współpracuje od lat 80. Zajmuje się też grafiką wydawniczą i reklamową, od 1991 współpracując z Piotrem Młodożeńcem w spółce autorskiej Zafryki. W latach 1991–1996 wspólnie z Jarosławem Modzelewskim prowadził prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie.
Kurator wystawy: Gustaw Nawrocki
Marek Sobczyk. Wokół słowa ateizm
Od 17 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku
Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim