Czy klasyk Beethoven był zarazem „pierwszym romantykiem” (którym chciano go widzieć w XIX wieku)? Skąd pewność, że Brahms był jego dziedzicem i „ostatnim z klasyków”? W marcu Filharmonia Narodowa przygotowała cykl Skąd się wziął romantyzm?, podczas trzech wieczorów w Filharmonii Narodowej wystąpią Hidemi Suzuki, Alexis Kossenko, Shunske Sato, L’Armée des Romatiques oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus.
Periodyzacja epok w dziejach muzyki (czy szerzej – wszelkiej sztuki) jest zawsze umowna i formułowana z perspektywy kolejnych pokoleń, komentatorzy chętnie też mówią o antycypacjach i formach wstępnych; później zaś o echach, czy też muzyce retrospektywnej. Koncerty tego projektu pozwolą porównać dzieła, które chronologicznie do epoki romantyzmu nie należą, lecz zawierają zapowiedź jego swobodnej i subiektywnej ekspresji, jak też te, które będąc w pełni już romantycznymi wciąż korzystały ze starych, klasycznych form, wypełniając je jednak zupełnie nowymi treściami.
Program cyklu Skąd się wziął romantyzm?
15 marca, godz. 19.00 – Z potrzeby ekspresji…
- Dyrygent: Hidemi Suzuki
- Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
- Program: Carl Philipp Emanuel Bach, Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven
19 marca, godz. 18.00 – Z potrzeby intymności…
- L’Armée des Romatiques:
- Forterpian: Rémy Cardinale, skrzypce: Sue-Ying Koang, wiolonczela: Emmanuel Balssa
- Program: Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven
23 marca, godz. 19.00 – Z potrzeby wolności…
- Skrzypce: Shunske Sato, dyrygent: Alexis Kossenko
- Polska Orkiestra SinfoniaIuventus
- Program: Johannes Brahms
Skąd się wziął romantyzm?
Od 15 do 23 marca 2017 roku
Filharmonia Narodowa w Warszawie