Każdego roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego, poza czterema filmowymi konkursami, najlepsze dokumenty, krótkometrażowe fabuły i filmy animowane prezentowane są w kilkunastu sekcjach tematycznych. Jedną z nich jest Polska panorama, prezentująca najciekawsze dokonania polskich twórców z ostatniego roku.
Kraków jest szczególnie mocno reprezentowany w tegorocznej selekcji. Przykład stanowią między innymi filmowe portrety dwóch literatów: Stanisława Lema i Jerzego Pilcha, którzy znaczną część swojego życia, także zawodowego, związali z Krakowem. Autor Solaris Borysa Lankosza to kreacyjny dokument, w którym twórcy filmu wraz z wybitnymi lemologami, historykami i bliskimi pisarza zbliżają się do rozwikłania zagadek i paradoksów życia Lema. Adam Lewandowski w Filmie o Pilchu prowadzi fascynującą opowieść o jednym z najwybitniejszych współczesnych prozaików, utkaną z głosów jego przyjaciół oraz wypowiedzi samego bohatera.
Świat krakowskiego teatru rysuje się w trzech kolejnych filmach dokumentalnych. Exodus (reż. Tristan Anderson, Paulina Bondaronek) przybliża historię nieoczekiwanych i dramatycznych w skutkach rezultatów wystawienia przez Teatr KTO spektaklu Neomonachomachia. Film Ostatnie diamenty Mariana Przybylskiego to portret braci Janickich, niezwykle barwnych i znanych w środowisku krakowskim aktorów teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora. Edyta Wróblewska w dokumencie Zygmunt Hübner – gra z rzeczywistością przedstawia postać jednego z najwybitniejszych ludzi teatru, dyrektora m.in. Starego Teatru w Krakowie w ponurych czasach PRLu, który w swoich działaniach w niezwykle wyrazisty sposób realizował społeczną i obywatelską misję.
Film Trzy siostry Dariusza Kowalskiego to portret sióstr, mieszkających w romskim, przepełnionym cygańską muzyką osiedlu pod Limanową, ale to także opowieść o poczuciu wyobcowania i poszukiwaniu tożsamości. Bohaterkami dokumentu Michała Tkaczyńskiego – I tak wszystko widziałam… także są trzy kobiety, chociaż opowiadają zupełnie inną historię. To film o losach polskich kobiet pochodzenia żydowskiego, które przeszły przez piekło II wojny światowej i zgotowany przez niemieckich nazistów Holocaust.
W zestawieniu nie zabrakło też animacji. Ostatni pokój (reż. Marta Chyła-Janicka) to historia małżeństwa, które oprowadza potencjalną klientkę po mieszkaniu, przeznaczonym do sprzedaży. Z kolei film animowany Tymona Albrzykowskiego, Zdarzenie plastyczne to zrealizowana w technice non-camera, bezpośrednio na taśmie filmowej, abstrakcyjna metamorfoza form geometrycznych, ilustrowana niezwykle sugestywną muzyką. Jedyny film fabularny w panoramie to Fusy Konrada Kądzieli – przewrotna opowieść o telewizyjnej wróżce, która z powodzeniem doradza innym, doświadczając wielu niepowodzeń we własnym życiu prywatnym.
57. Krakowski Festiwal Filmowy
Od 28 maja do 4 czerwca 2017 roku
Kraków