28 maja rozpoczyna się 57. Krakowski Festiwal Filmowy. W jego sekcjach pozakonkursowych: Opowieści ze świata i Gdzieś w Europie znajdą się fascynujące i często poruszające historie z różnych części naszego globu, opowiedziane przez mistrzów i debiutantów.
W cyklu Gdzieś w Europie prezentowane są filmy wyprodukowane na Starym Kontynencie, ale opisujące mniej eksplorowane oblicza Europy. Pokazywane dokumenty przedstawiają całe spektrum problemów, jakie nękają naszych sąsiadów i ich mikroświat położony z dala od świateł neonów i wielkomiejskiego ruchu nowoczesnych europejskich stolic.
Głośne wycieczki młodzieży izraelskiej do Polski w obiektywie filmików umieszczanych na YouTube (#uploading_holocaust, reż. Udi Nir). Spojrzenie na ludzi z syndromem Aspergera ich oczami w głębokim filmie jurora konkursu dokumentalnego Miroslava Janka (Zwyczajny film autystyczny). Nowi królowie muzyki cygańskiej w mafijnej rzeczywistości współczesnej Rumunii (New Gipsy Kings” reż. Liviu Tipurita). Inny obraz problemu uchodźców na przykładzie dużej społeczności portugalskiej w Luksemburgu (Eldorado, reż. Rui Eduardo Abreu, Thierry Besseling, Loïc Tanson) i coś wyjątkowego w niezwykle poważnym kinie dokumentalnym – komedia z Gruzji o byłym więźniu, który pragnie znaleźć swoją księżniczkę, by żyć długo i szczęśliwie (Nowe życie Gogity, reż. Levan Koguashvili.
Cykl Opowieści ze świata to bardziej odległe rejony i miejsca, gdzie twórcy podążają za ciekawymi historiami, wyrazistymi postaciami i zawsze aktualnymi tematami. Na ekranach polskich kin fabularne Przyrzeczenie, a na festiwalu Zamiar zagłady (reż. Joe Berlinger), daleko wychodzący poza ramy making offu w analizie ludobójstwa Ormian i milczenia świata. Nieszczęście w mniejszej skali, ale równie dojmujące w izraelskich Nieletnich matkach (reż. Ronen Zaretzky, Yael Kipper) o nastolatkach zmuszanych do małżeństwa i macierzyństwa w imię tradycji. O różnych wymiarach heroizmu i posługi medycznej na przykładzie lekarza (Otwarte serce, reż. Gad Aisen) w Izraelu i pielęgniarki (Powrót, reż. Zahavi Sanjavi) w obozie dla uchodźców w Kurdystanie. I wreszcie dzielne kobiety z Japonii, nurkujące na bezdechu (Poławiaczki, reż. Claudia Varejão) oraz zdeterminowani faceci z Kanady, odbierający balerinom ich królestwo (Buntownicy na puentach, reż. Bobbi Jo Hart).
57. Krakowski Festiwal Filmowy
Od 28 maja do 4 czerwca 2017 roku
Kraków