Pięć nowych spektakli – w tym dwie prapremiery – kolejna edycja konkursu dramaturgicznego, trzy festiwale, warsztaty, spotkania i lekcje teatralne – to przedsięwzięcia Wrocławskiego Teatru Współczesnego w mijającym sezonie.
Trzy pierwsze przedstawienia sezonu zostały pokazane podczas Dni Patronów, gdzie zebrano dramaty wybitnych twórców związanych przez lata ze sceną przy ul. Rzeźniczej. Gwiazdę Helmuta Kajzara z wykorzystaniem dźwięku binauralnego reżyserował Krzysztof Czeczot. Paweł Miśkiewicz przygotował finezyjny spektakl-wędrówkę przez utwory Tadeusza Różewicza Nauka chodzenia. Zakup z dostawą na miejsce Tymoteusza Karpowicza w reż. Marka Fiedora – to pierwsze czytanie inscenizowane, które weszło na stałe do repertuaru WTW.
Rok 2016 kończył Festiwalem Dramatu STREFY KONTAKTU. Najnowsze realizacje współczesnej polskiej dramaturgii przywiozły do Wrocławia: Teatr Polski z Bydgoszczy Wojny, których nie przeżyłam, Narodowy Stary Teatr z Krakowa Nie-boska komedia. Wszystko powiem Bogu!, Teatr Śląski z Katowic Wściekłość (czytanie), Teatr Modrzejewskiej z Legnicy Sztuka mięsa (czytanie), Teatr Narodowy z Bukaresztu Między nami dobrze jest oraz zespoły warszawskie: Nowy Teatr Apokalipsa, Teatr Żydowski Aktorzy żydowscy i Dzika Strona Wisły Żołnierz polski. Wrocławski Teatr Współczesny reprezentowały sztuki-laureatki pierwszej edycji konkursu dramaturgicznego, organizowanego przez WTW i Miasto Wrocław: spektakle Silesia. Silentia Lidii Amejko i Garnitur Prezydenta Maliny Prześlugi oraz czytanie Łzawe zjawy roku pamiętnego Bogusława Kierca.
Druga edycja Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU przyniosła 30 nowych polskich sztuk. Dwie z nich zrealizujemy w przyszłym sezonie: Pidżamowców Mariusza Sieniewicza oraz debiutancki dramat uznanej pisarki Grażyny Plebanek Pani Furia.
Podczas Festiwalu Dramatu STREFY KONTAKTU. Czytania zaprezentowano dramaty nagrodzone przez konkursowe Jury pod przewodnictwem prof. Zbigniewa Majchrowskiego: dwie równorzędnie pierwsze nagrody – Nie ma Maliny Prześlugi oraz Doppelganger Sandry Szwarc – a także Albo umrzeć Magdaleny Tulli autorki świetnej prozy, która zadebiutowała jako dramatopisarka i Kryształowy Pałac Agnieszki Jakimiak. W repertuarze festiwalu znalazło się także inscenizowane czytanie Pradziadów Wojciecha Kuczoka oraz spektakl dyplomowy studentów PWST wg Poczekalni sześć-dwa-zero Marty Guśniowskiej. Czytania realizowane były w WTW, jak również w Warszawie, Legnicy, Wałbrzychu i Opolu.
W 2017 roku powstały kolejne premiery: Skrzywienie kręgosłupa w reż. Natalii Sołtysik – przewortne odczytanie groteskowej sztuki Ingrid Lausund o rzeczywistości generowanej przez strach – oraz prapremierowa realizacja Panny Nikt Tomka Tryzny w reżyserii Pawła Passiniego, który wraz z autorem scenariusza, Arturem Pałygą, wzmocnił jeszcze siłę rażenia powieści; ćwierć wieku temu była ona jednym z największych wydarzeń literackich nie tylko dla polskich czytelników.
Nowy sezon Wrocławski Teatr Współczesny rozpocznie 2 i 3 września pokazami Doppelganger w mistrzowskim wykonaniu Adama Ferencego w reżyserii Jacka Poniedziałka. Na 29 września planowana jest prapremiera dramatu Szymona Bogacza Szaberplac. Moja miłość w reżyserii Tanji Miletić Oručević – współzałożycielki krakowskiego teatru Łaźnia, jednej z wiodących reżyserek Bośni i Hercegowiny.
Podsumowanie sezonu 2016/2017
Wrocławski Teatr Współczesny