W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Ósmą księgę ilustruje tatuażysta – Manio Lo.
Mimo początkowych obaw co do lektury Pana Tadeusza cieszę się, że dzięki temu projektowi znów po niego sięgnąłem. Warto, bo język i budowa poematu zachwycają. Tło powieści stanowią bujne opisy zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych, które sprawiają, że obrazy same rysują się w głowie. Ujmujący jest pełen szacunku stosunek bohaterów do zjawisk przyrody i ich następstw. Nawiązuję do romantycznej części tej księgi, do skomplikowanej i, wydawać by się mogło, beznadziejnej sytuacji między Tadeuszem i jego uczuciem do Zosi a romansem z Telimeną – opowiada Manio Lo.
Manio Lo, czyli Mariusz Walterowicz, wychował sięw Bełchatowie (woj. łódzkie), a obecnie mieszka w Katowicach. Jest absolwentem Wrocławskiej Szkoły Fotografii AFA we Wrocławiu, jednak od 6 lat związany jest bardziej z tatuażem niż z fotografią. Bazując na tatuażu tradycyjnym, projektuje czasem ilustracje, etykiety czy koszulki, wykorzystuje również swój zawód do pomocy organizacjom prozwierzęcym.
Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia), Arobal/Bartek Kociemba (Księga VI: Zaścianek), Agata Kalinowska (Księga VII: Rada). Kolejny plakat przygotuje artystka wizualna i fotografka Marta Zdulska.
Manio Lo, plakat do Księgi VIII: Zajazd
Wystawa podsumowująca projekt: styczeń 2018 roku
Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu