W czasie Festiwalu Genius Loci od 10 do 24 września teatr stanie się medium dla „ducha miejsca”. To duże wyzwanie i wezwanie do dialogu społecznego, do redefinicji wielu krakowskich i małopolskich stereotypów, samoocen, tożsamościowych mitów, zbiorowych snów, fantasmagorii i funkcjonujących w obiegowej świadomości opiniotwórczych tendencji.
Festiwal Genius Loci to przedsięwzięcie, w którego ramach teatr wychodzi poza swe mury, poszukuje nowych przestrzeni i nowych odbiorców. Można by odwrócić Kantorowskie zdanie „Do teatru nie wchodzi się bezkarnie”, by wyrazić przeczucie, że teatr też nie wchodzi do nieteatralnych miejsc bez ryzyka. Co wydarzy się w zderzeniu teatr-miejsce, jakie obrazy, historie objawią się na nowo lub może po raz pierwszy?
Instalacja Jakuba Skrzywanka Live the city / Leave the city na placu Szczepańskim w Krakowie wciągnie nas do multimedialnego teatru miejskiego. Krzysztof Garbaczewski opowie o ostatnim rycerzu i pierwszym obywatelu w krajach słowiańskich, Tadeuszu Kościuszce. Historię chorób toczących Kraków i ich związków ze sztuką w niecodziennych wnętrzach Instytutu Patomorfologii pokaże Katarzyna Kalwat. W podziemia cerkwi przy Szpitalnej zabierze nas młoda reżyserka Anna Popiel, żeby opowiedzieć o dwoistej naturze człowieka i twórcy – Jerzego Nowosielskiego. Oczami pijanych angielskich turystów na barce Nimfa na Wiśle spróbuje na nas spojrzeć Piotr Ratajczak. W lustrze Rejsu, kultowego filmu z końca lat 60., zobaczymy siebie dzisiaj dzięki inscenizacji Bartosza Szydłowskiego, który na słynną Dużą Scenę Teatru im. J. Słowackiego zaprosił amatorów. Tomasz Cymerman przewrotnie zapyta, czy Kossakowski myśliwy na koniu z naturą w tle mógłby być kobietą.
A co się wydarzy poza Krakowem? W Jaskini Maszyckiej o tajemniczej zbrodni sprzed 18 tysięcy lat opowie Marcin Wierzchowski; o to, dlaczego doszło do rzezi polsko-polskiej w czasie rabacji galicyjskiej zapyta w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu Jakub Roszkowski, a bohatersko-zbrodniczą mitologię Józefa „Ognia” Kurasia zbada Wojtek Klemm w plenerowym spektaklu w Zakopanem.
Festiwal, którego sceną staje się miasto, a nawet cały region, odpowiada jednemu z głównych założeń programowych Teatru w Krakowie im. Juliusza Słowackiego. Bo obowiązkiem ludzi teatru, obowiązkiem instytucji kultury jest tworzenie nowych punktów odniesienia, poszukiwanie widza i spotkanie z nim nawet tam, gdzie wcale się tego nie spodziewa. Infekowanie przestrzeni publicznej akcjami artystycznymi tworzy nowe konteksty i zaskakujące sytuacje. Kiedy przewidywalna dotychczas rzeczywistość przecina się nagle z fantazją i wyobraźnią artysty, to już samo to zderzenie prowokuje do myślenia. Gdy miejscu nadaje się nowe znaczenie, to pojawia się natychmiast uwaga i pogłębiona relacja. Myślę również, że ta wyprawa po Krakowie i Małopolsce sprowokuje refleksje dotyczącą naszej lokalnej tożsamości. Poza funkcją edukacyjną, odkrywaniem historii, których nikt nie zna lub nie pamięta, pokażemy skomplikowaną sieć znaczeń, bogactwo społeczno-historycznych zawiłości, które na pewno sprowokują pytania, co to znaczy mieszkać tutaj, kim jesteśmy, co określa i co może wzbogacać naszą małopolską tożsamość – podsumowuje i zachęca do udziału Bartosz Szydłowski, kurator programu artystycznego w Teatrze im. J. Słowackiego i pomysłodawca festiwalu.
W rozsadzaniu tkanki miasta pomaga inicjatorom Stanisław Wyspiański: rok 2017 jest poświęcony jego pamięci, a Festiwal Genius Loci ze swoim wyjściem poza mury teatru, z zadawaniem pytań o to, gdzie i w jaki sposób szukać lokalnej tożsamości, podąża za myślą tego wszechstronnego i odważnego artysty.
Organizatorem Festiwalu Genius Loci jest Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego we współpracy z Teatrem Łaźnia Nowa oraz instytucjami: Muzeum Archeologicznym w Krakowie, Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, Muzeum Tatrzańskim im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, Teatrem im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem i Małopolskim Instytutem Kultury.
Festiwal Genius Loci
Od 10 do 24 września 2017 roku
Kraków, Ojcowski Park Narodowy, Nowy Sącz, Zakopane