Muzeum Manggha zaprasza na prezentację współczesnego chińskiego malarstwa tuszem pt. Cztery postaci tuszu. Wystawa jest dostępna od 5 do 10 września.
Zdaniem kuratora wystawy Peng Fenga (zastępcy dziekana Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Pekińskiego) różnice między Chinami a Zachodem w dziedzinie myśli i kultury sprowadzić można do innego podejścia do kwestii dualizmu.
W filozofii chińskiej pojęcie dualizmu osadzone jest w teorii przeciwstawnych lecz komplementarnych pierwiastków yin i yang (manifestujących się w świecie fizycznym jako pary przeciwieństw, np. żeńskość/męskość, ciemność/jasność, kurczenie się/rozrastanie): oba pierwiastki wynikają z siebie nawzajem i podlegają przemianie z jednego w drugi – to właśnie ta stała przemiana umożliwia osiągnięcie doskonałej pełni. Malarstwo tuszem, opierające się na szybkim, „bezpośrednim” akcie twórczym, stanowi idealny wyraz tego zagadnienia.
Więcej o wystawie można przeczytać w artykule Cztery postaci tuszu w serwisie Wydarzenia.o.pl.
Cztery postaci tuszu
Kurator: Peng Feng
Organizacja: Zhao Meng
Koordynacja: Anna Śmiałek
Od 5 do 10 września 2017 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie