Wykonanie półsceniczne Cyganerii Giacoma Pucciniego w inscenizacji Adama Zdunikowskiego już 4 grudnia w Teatrze Polskim im. A. Szyfmana w Warszawie. Wystąpią m.in. Irina Papenbrock, Katarzyna Trylnik, Tomasz Kuk, Stanisław Kuflyuk, Chór Politechniki Warszawskiej, Chór dziecięcy ARTOS oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją dyrygenta Tadeusza Kozłowskiego.
Cyganeria – historia uczucia ubogiej, cierpiącej na gruźlicę hafciarki Mimi i poety Rudolfa na tle tragikomicznych przygód grupy młodych przyjaciół–artystów dziewiętnastowiecznej paryskiej bohemy nieodmiennie wzrusza kolejne pokolenia słuchaczy, należąc do głównych pozycji operowego kanonu. Przebogate są dzieje scenicznej i fonograficznej recepcji tej opery, lecz zawsze jest podziwiana z takim samym zainteresowaniem i entuzjazmem, bo piękne jest w niej wszystko: dramaturgiczne spójnie, literacko wartościowe, nacechowane realizmem libretto, wyraziste role, nade wszystko zaś – cudowna, poruszająca, mieniąca się bogactwem brzmieniowych barw i zmiennych nastrojów muzyka Giacomo Pucciniego.
Publiczność pokochana dzieło już od chwili turyńskiej premiery (1896; prowadził ją młody, wówczas niespełna trzydziestoletni Arturo Toscanini), lecz opinie krytyków były początkowo podzielone – nie wszystkich zachwycił naturalizm tematyki, od opery wciąż oczekiwano bowiem głównie szlachetnej rozrywki. Nawet historie tragiczne winny kończyć się „happy endem” lub przynajmniej wzniosłym morałem. Ale siłą utworu okazało się właśnie jego przesłanie, brutalnie prawdziwe, gdyż odwołujące się do realnych doświadczeń kręgu przyjaciół zmarłego młodo francuskiego pisarza – był nim nieco dziś zapomniany Henri Murger, który z gorzką ironią opisał życie przymierającej głodem artystycznej cyganerii znad Sekwany w głośnej swego czasu powieści Scènes de la vie de bohème. Zainspirowała ona nie tylko librecistów Pucciniego (świetny literacki „duet”, który tworzyli Luigi Illica i Giuseppe Giacosa), ale szereg innych dramaturgów i librecistów, choć (dość swobodna) adaptacja dokonana dla omawianej opery pozostała najbardziej znaną i utrwaliła też pamięć o literackim pierwowzorze.
Cyganeria, Giacomo Puccini
4 grudnia 2017 roku, godz. 19.00
Teatr Polski im. A. Szyfmana w Warszawie