6 i 7 stycznia 2018 roku, pierwszy raz w tym sezonie teatralanym, na deskach Teatru MŁYN muzyczny spektakl Naga Praga z reżyserii Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej, m.in. z Agatą Fijewska oraz Adamem Krawczukiem i Sławomirem Packiem w podwójnych rolach – praskich dresiarzy i hipsterów.
Niezależna i dobrze sytuowana singielka z Warszawy wraca z imprezy w hipsterskiej knajpie na prawym brzegu Wisły. Jest zmęczona i pijana, zamiast na postój taksówek trafia na jedno z praskich podwórek. Rzeczywistość zaczyna mieszać się ze snem, bohaterka rozpoczyna dziwną podróż po „innej wersji” swojego własnego życiorysu. Może gdyby nie zbieg okoliczności, byłaby praską „lumpeksiarą” sprzedającą czosnek na Grochowskiej i czekającą nocami na męża alkoholika…
Naga Praga to rodzaj scenicznego żartu, nie pozbawionego jednak goryczy i złośliwości wobec współczesnego świata. Życiorys hipsterskiej singielki i dziewczyny z Pragi przeplatają się ze sobą, prascy Hipsterzy zamieniają się w Dresów, modny klub w podwórko przy trzepaku, a mroczny DJ w tajemniczego ostrzarza noży. Spektakl poddaje analizie fenomen współistnienia w jednej przestrzeni dwóch odrębnych społecznie światów, z których każdy rządzi się swoimi prawami – czy te prawa, nie są jednak niepokojąco podobne?
Czy dychotomia praskich rzeczywistości nie jest dychotomią bardziej ogólną – warszawską? polską? a może także naszą własną – wewnętrzną i osobistą? Czy istnieje możliwość komunikacji między tymi dwoma odrębnymi rzeczywistościami? Czy istnieje możliwość scalenia tych rzeczywistości w nas samych – w jedną, wspólną tożsamość?
Zaraz na samym początku, po pantomimicznym prologu w songu (…) zaznaczona jest opozycja dwóch Warszaw. Ta pierwsza jest pełna świateł, blichtru i kasy, „hipsterska… umalowana jak królowa perska”. I jest też ta druga – prawdziwa Warszawa, szara i zwyczajna, której symbolem jest małe, ciasne podwórko gdzieś na Pradze, z byle jakim prawie do cna zadeptanym trawnikiem i trzepakiem, centrum podwórkowego życia – Arkadiusz Szaraniec
Naga Praga, Natalia Fijewska-Zdanowska
6 i 7 stycznia 2018 roku
Teatr MŁYN, Warszawa