Różnorodność form: trzy recitale wokalne z fortepianem, trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry, dwa koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz dwie nowe kreacje stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni, w sumie 14 wydarzeń – to w skrócie program zbliżającej się edycji Festiwalu Opera Rara. Między 18 stycznia a 13 lutego Opera Rara zawładnie krakowskimi scenami i sercami melomanów.
Festiwal Opera Rara zainauguruje recital wypełniony niezwykłymi ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. 18 stycznia w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków gwiazdą wieczoru będzie wybitny bas-baryton Stéphane Degout, znany m.in. ze scen w Aix-en-Provence, Glyndebourne czy Royal Opera House. Towarzyszyć mu będzie Pygmalion pod batutą Raphaëla Pichona. Feeria barw i moc harmonii Rameau w kontraście z dbałością o szczegół i wierność pierwiastkowi dramatycznemu Glucka – recital pokaże nie tylko wyśmienitych artystów, ale nade wszystko piękno i zróżnicowanie francuskiej XVIII-wiecznej opery. Pichon oparł program koncertu na motywie Piekła, który przewijać się będzie także podczas innych wydarzeń festiwalu.
Po barokowej inauguracji festiwalu słuchacze będą mogli przenieść się w XX wiek. Tym razem stronę wizualna oddana będzie reżyserowi Pawłowi Świątkowi. 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi Erwartung Arnolda Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobračevej w Erwartung oraz Andrzejowi Lampertowi w Pieśni o nocy będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Całość poprowadzi Michał Dworzyński. Będzie to pierwsza, ale nie jedyna kreacja krakowska przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara.
Tymczasem 21 stycznia powróci motyw Piekła. Usłyszeć będzie można dwa najsłynniejsze świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: Les arts florissants oraz La descente d’Orphée aux Enfers, charakteryzujące się szalonym bogactwem harmonicznym. Oba utwory czerpią z mitologii, w obu także schodzimy do piekieł – za karę i w poszukiwaniu miłości. Na scenie Teatru Słowackiego zagrają Ensemble Desmarest i jego założyciel Ronan Khalil, a towarzyszyć im będą wybitni soliści, m.in. Cyril Auvity i Céline Scheen.
23 stycznia angielski baryton Christopher Maltman zainauguruje cykl recitali wokalnych z fortepianem. Przeniesie nas w okres I Wojny Światowej i opowie tragiczną historię setek tysięcy żołnierzy z całej Europy, którzy pełni nadziei opuszczali domy i zaciągali się do wojska. To historia o horrorze wojny, na których większość żołnierzy zostawała na zawsze. Tym nielicznym, którym udało się wrócić do domu, pola bitewne odebrały młodość, zdrowie, nadzieję i niewinność. W Filharmonii Krakowskiej Maltmanowi towarzyszył będzie na fortepianie Joseph Middleton.
Kolejny recital to koncert Anny Larsson, który będzie dla Krakowian pierwszą okazją do usłyszenia szwedzkiej mezzosopranistki na żywo. W jej repertuarze dominują XIX-wieczne pieśni romantyczne Mahlera czy Schumanna, i utwory tych dwóch kompozytorów będzie można usłyszeć 30 stycznia w sali Filharmonii.
Ulubieńcy krakowskiej publiczności wracają też w 2018 roku. Roberta Mameli, którą wielbiciele pamiętają m.in. z roli Euridice w Orfeuszu Claudia Monteverdiego na Festiwalu Misteria Paschalia w 2013 roku i Juan Sancho, którego gościł w zeszłym roku na Festiwalu Opera Rara zaprezentują koncert-recital z ariami z oper hiszpańskich i włoskich – il gran teatro del mondo (31 stycznia). Towarzyszyć im będzie Accademia del Piacere, którą założył i prowadzi hiszpański gambista Fahmi Alqhai. Koncert będzie pełen emocji, jakimi buzuje muzyka południa Europy. Dodatkowo będzie możliwość poznania kompozycji mało znanych w Polsce kompozytorów okresu baroku, jak Sebastián Durón czy Juan Hidalgo.
4, 7 i 12 lutego w Sali Teatralnej ICE Kraków odbędzie się druga premiera przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara. Po zeszłorocznym sukcesie inscenizacji A Madrigal Opera Philipa Glassa kontynuowany będzie wątek współczesny w ramach festiwalu. Tym razem będzie to The Man Who Mistook His Wife for a Hat Michaela Nymana, znanego szczególnie z muzyki napisanej do filmu Fortepian. W roli tytułowej wystąpi Tomasz Konieczny, polski baryton koncertujący na całym świecie, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Za inscenizację odpowiadać będzie niemiecki reżyser Kristof Spiewok.
Ostatni z recitalowych wieczorów z towarzyszeniem fortepianu należeć będzie do Natalii Kawałek. Młodą polską mezzosopranistkę publiczność pamięta zapewne z jej niezwykłej kreacji Halki, którą stworzyła podczas pierwszej edycji Festiwalu Opera Rara. 6 lutego na scenie Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje swój program zatytułowany Zakochana w kłopotach złożony m. in. z pieśni Benjamina Brittena i Kurta Weilla. Akompaniować jej będzie Marcin Kozieł.
Bayreuth w Krakowie. Tak można określić ostatni z wieczorów w gościnnej Filharmonii Krakowskiej (11 lutego) – wystąpi w niej bowiem najwybitniejsza współczesna interpretatorka wagnerowskich partii operowych: sopranistka dramatyczna Waltraud Meier. Zgodnie z tytułem, w programie Wagner konteksty Meier i grająca na instrumentach historycznych Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa zaprezentują nie tylko dzieła wielkiego niemieckiego kompozytora, piewcy idei syntezy sztuk, ale także utwory Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa.
Wreszcie 13 lutego w Teatrze Słowackiego sensacyjne zakończenie Festiwalu. Wenus i Adonis Johna Blowa, pierwsza angielska opera – dzieło zupełnie wybitne, ze względu na swe inspiracje operową muzyką Lully’ego, świetnie dopełniające powyższe propozycje. Wykonawcą będzie uznany Dunedin Consort prowadzony od klawesynu przez Johna Butta. To doskonała zapowiedź 15. Festiwalu Misteria Paschalia, podczas którego artystyczny ster obejmie właśnie szkocki dyrygent.
Festiwal Opera Rara
Od 18 stycznia do 13 lutego 2018 roku
Krakowskie Biuro Festiwalowe