Krew w klepsydrze – pod tym tytułem zaczerpniętym z kompozycji cenionej izraelskiej kompozytorki Chayi Czernowin – 20 stycznia w Muzeum POLIN odbędzie się specjalny koncert-spektakl inspirowany wystawą Krew. Łączy i dzieli. Autorem koncepcji wydarzenia jest Wiktor Kociuban – dyrygent i twórca międzynarodowej organizacji sztuki jutra: Delirium-Edition. Na scenie audytorium zobaczymy wyjątkowy multimedialny spektakl w wykonaniu 15 muzyków, dyrygenta i VJ-a oraz usłyszymy utwory leżące na pograniczu gatunków muzycznych i nie dające się łatwo zaszufladkować.
Podczas wieczoru z Delirium Ensemble publiczność usłyszy cztery polskie (w tym jedną światową) premiery kompozycji napisanych na przestrzeni ostatnich lat, inspirowanych motywem krwi. Muzyce towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana scenografia, kostiumy i projekcja video, tworząc całościowy spektakl.
Koncert otworzy kompozycja Fausto Romitelliego Blood on the Floor, Painting 1986, inspirowana obrazem Francisa Bacona pod tym samym tytułem. Przedwcześnie zmarły, włoski kompozytor, zbuntowany rockman i gitarzysta, który zszedł do undergroundu by tworzyć sztukę nową, stał się już postacią kultową wśród młodych muzyków. Utwory Romitelliego, mimo że grane na całym świecie, w Polsce praktycznie nie są wykonywane. Kompozytor łączy muzykę „wysoką” z „niską”, muzykę poważną z popularną i alternatywną. Według Delirium-Edition nie ma muzyki wysokiej, niskiej, klasycznej, popularnej – jest tylko muzyka dobra i zła.
W moich utworach dźwięk traktuję jako coś materialnego, mającego kształt, grubość, fakturę, gęstość, elastyczność, sposób, w jaki odbija światło. Stąd kompozycje są jak dźwiękowe rzeźby – pisał o swojej twórczości Romitelli.
Podobnie jak prezentowana obecnie w holu głównym Muzeum POLIN rzeźba Blood Cinema Anisha Kapoora pozwala zwiedzającym wystawę Krew. Łączy i dzieli spojrzeć na otaczającą ich rzeczywistość przez wyjątkowy filtr, tak Blood on the floor Bacona zgodnie z wolą malarza oglądać trzeba przez szybę. W ten sposób w prymitywizmie i brutalności tytułowej plamy krwi możemy ujrzeć swoje odbicie. U Romitelliego krew jest pretekstem do powrotu do sytuacji pierwotnej: sięgnięcia do początków twórczości człowieka.
Następnie publiczłość usłyszy utwór, który nadał tytuł całemu wieczorowi – Krew w klepsydrze (The Hourglass Bleeds Still) Chayi Czernowin, która jest jedną z najbardziej cenionych kompozytorek z Izraela. Stamtąd pochodzi także Yair Klartag – m.in. asystent George’a Friedricha Haasa na Columbia University. Oboje twórców łączy nie tylko kraj pochodzenia, ale także tematyka utworów. Czernowin nawiązuje do krwi jako pulsu wpływającego na postrzeganie rzeczywistości i czasu, rytmu naszego ciała i życia, które wraz z wahaniem tętna odpowiednio skraca się i wydłuża. Bicie serca, tętno, to przecież pierwszy rytm, który powtarzany uderzeniami dłoni w pierś, a później w bęben, dał początek muzyce. Klartag w swoim utworze pyta natomiast o krew w kontekście sztuki – jej znaczenia i percepcji po wydarzeniach II wojny światowej.
Ostatni utwór koncertu będzie odwołaniem do krwi w znaczeniu medycznym, jako substancji wpływającej na naszą świadomość i postrzeganie świata. W swoim najsłynniejszym utworze Professor Bad Trip powróci Romitelli, a muzyka będzie odbiciem świata, który wraz ze zmianą składu chemicznego krwi ulega całkowitemu odwróceniu. Trylogia Professor bad trip jest także otwarcie inspirowana twórczością Francisa Bacona (zwłaszcza Three Studies for Self-Portrait), a odwołując się do początkowego utworu nada koncertowi ramy całości.
Program wydarzenia:
- Fausto Romitelli – Blood on the Floor (premiera polska)
- Chaya Czernowin – Dam Sheon Hachol (The Hourglass Bleeds Still) (premiera polska)
- Yair Klartag – On writing poetry (światowa premiera nowej wersji)
- Fausto Romitelli – Professor Bad Trip (premiera polska)
Podczas wieczoru z Delirium Ensemble 17.0 w Muzeum POLIN nagrany zostanie materiał, który następnie ukaże się na płycie. Po koncercie/spektaklu odbędzie się spotkanie z autorami – muzykami Delirium Ensemble 17.0 we foyer audytorium.
Na scenie Muzeum POLIN wystapią m.in.:
- Delphine Grataloup (flet),
- Azra Ramic (klarnet),
- Max Asselborn (trąbka),
- Kevin Austin (puzon),
- Demetre Gamsachurdia (instrumenty klawiszowe),
- Anna Kwiatkowska (skrzypce),
- Wojciech Błażejczyk (gitara elektryczna),
- Sławomir Wojciechowski (elektronika),
- Anna Sztwiertnia (VJ),
- Wiktor Kociuban – dyrygent / koncept.
Koncert Krew w klepsydrze
20 stycznia 2018 roku o godzinie 19.00
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie