Pod koniec 2017 roku ogłoszono wyniki prestiżowego konkursu Wood Awards. Wśród laureatów znalazło się kilka projektów, do wykonania których autorzy użyli amerykańskiego drewna liściastego.
Ustanowione w 1971 roku wyróżnienie Wood Awards jest pierwszym brytyjskim konkursem, nagradzającym wyjątkowe osiągnięcia w architekturze i designie, w których wykorzystano jedyny na świecie materiał naturalnie zgodny z gospodarką zrównoważoną. Konkurs wyróżnia i promuje najciekawsze realizacje z drewna w zakresie designu, rzemiosła i budownictwa. Jest on podzielony na dwie główne kategorie: Budynki oraz Meble i produkty. Budynki są oceniane w pięciu podkategoriach: Handel i relaks, Edukacja i sektor publiczny, Wnętrza, Domy prywatne, a także Mały projekt. Meble i produkty podzielono na trzy podkategorie: Na zamówienie, Produkcja przemysłowa i Projekt studencki.
W kategorii Edukacja i sektor publiczny w finale znalazły się aż cztery projekty. Zwycięski okazał się projekt Maggie’s Centre w Oldham. Zdaniem jurorów zasłużył na ten tytuł ze względu na pełne wrażliwości podejście do architektury, ponadto jako pierwszy na świecie przesunął granice w wykorzystaniu drewna liściastego.
Maggie’s to organizacja dobroczynna zapewniająca wsparcie osobom dotkniętym chorobą nowotworową. Ośrodki Maggie’s budowane są na terenach należących do specjalistycznych szpitali onkologicznych – placówek brytyjskiego publicznego systemu opieki zdrowotnej. Emanują ciepłem i przyjazną atmosferą. Projektując budynek Maggie’s Centre w Oldham i dobierając materiały, architekci dRMM wybrali tulipanowiec amerykański ze względu na korzystny wpływ drewna na otoczenie oraz na typowe dla tego gatunku wytrzymałość i ciepłą barwę.
Nagroda za Najlepszą konstrukcję czyli The Smile – zaprezentowaną podczas Festiwalu Designu w Londynie w 2016 r. Projekt doceniono za niezwykłą i wyrafinowaną technologię wykonania oraz zręcznie zamaskowaną, pozorną lekkość całej struktury.
The Smile to najbardziej ambitna konstrukcja z drewna klejonego warstwowo, jaka dotychczas powstała. Wyróżnienie Wood Awards jest czwartym, które intalacja otrzymała obok: Display Award na World Architecture Festival, Pavillions Award podczas Architizer A+ Awards oraz nagrody w kategorii Projekt architektoniczny/mała architektura w konkursie Architecture Prize.
Użycie nieprzetestowanego wcześniej drewna tulipanowca amerykańskiego klejonego warstwowo, było dużym wyzwaniem zwłaszcza, że drzwi wejścowe do konstrukcji umiejscowione zostały w strefie największych naprężeń. Prostym, ale i eleganckim rozwiązaniem okazały się tu starannie ukryte detale konstrukcyjne. Tę wyjątkową strukturalną formę podkreślono dodatkowo przeszklonymi platformami na obu końcach pawilonu – argumentował wybór zwycięzcy juror Nathan Wheatley.
Instalacja The Smile wykreowała niezwykłe, oddziałujące na zmysły środowisko, w którym dzięki integracji struktury, powierzchni, przestrzeni i światła powstało ogólnie dostępne miejsce spotkań. The Smile, który w zamyśle miał być przystosowaną do zamieszkania arką, to wysoki na 3,5 metra, szeroki na 4,5 metra i długi na 34 metry zakrzywiony drewniany tunel. Jego końce, zamknięte platformami widokowymi, wznoszą się na 12 metrów. Wejście do konstrukcji umieszczono w miejscu, gdzie łuk opiera się na ziemi. W środku może przebywać równocześnie sześćdziesiąt osób. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, z wykorzystaniem długich wkrętów, można było zrobić wejście w miejscu największych naprężeń konstrukcji.
W The Smile pierwszy raz wykorzystano duże panele z drewna tulipanowca amerykańskiego klejonego warstwowo. Cała konstrukcja powstała zaledwie z dwunastu takich paneli o rozmiarach 14m na 4,5m każdy.
Zwycięzca w kategorii Produkcja przemysłowa – Krzesło Narin zaprojektowane przez Davida Irwina dla Case Furniture. Sędziowie docenili eleganckie wzornictwo krzesła i uznali je za produkt atrakcyjny dla szerokiej grupy odbiorców.
Projektem Narvin firma Case chciała zmienić powszechne podejście do składanego krzesła, tak aby stało się ono meblem, który z dumą może być prezentowany we wnętrzu przez cały rok, a nie stanowić jedynie awaryjne siedzisko, wyjmowane ze schowka.
To było prawdziwe wyzwanie – uzyskać naprawdę komfortowe miejsce do siedzenia, a jednocześnie zachować wszelkie wymogi użytkowe składanego krzesła. Płynność linii i łączeń mebla widać w sposobie, w jaki nogi toczone z litego drewna przechodzą w formowane oparcie. To kluczowy element projektu – zapewnia on nie tylko wygodne wsparcie dla pleców, ale też jest osią, w której obracają się nogi krzesła. Siedzenie i oparcie wykonano z wysokiej klasy sklejki brzozowej pokrytej okleiną z orzecha i dębu, natomiast reszta krzesła jest z litego drewna – powiedział David Irwin, projektant.
Wood Awards 2017
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego