23 marca gościem czwartego wykładu z cyklu Od wizji do projektu organizowanego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza będzie Odile Decq, nazywana „punk rockową architektką”. Wykład odbędzie się w Centrum Konferencyjnym POLIN w Warszawie. Wykładowi towarzyszyć będzie prezentacja prac nagrodzonych w programach Fundacji: Konkursie TEORIA i Stypendium PRAKTYKA.
W swoich czarnych strojach, mocnym makijażu i tapirowanej, kruczoczarnej fryzurze mogłaby z powodzeniem odnaleźć się na scenie muzycznej obok The Cure lub Alice’a Coopera. Zamiast gitary Odile Decq wybrała jednak deskę kreślarską, trochę na przekór ojcu, który mówił, że „architektura to męski zawód”. Jej dorobek zawodowy oraz zdobyte nagrody udowadniają, że dokonała właściwego wyboru, choć muzykę wciąż zalicza do swoich głównych źródeł inspiracji.
Na swoim koncie ma między innymi Złotego Lwa Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji z 1996 roku za scenografię Pawilonu Francuskiego. W ciągu dwóch ostatnich lat do listy prestiżowych wyróżnień dodała Jane Drew Prize (2016), przyznawaną za innowacyjność i nowatorskie podejście do architektury, czy przyznawaną przez Architizer A+ Award za wybitne osiągnięcia w dziedzinie (2017). W 2017 roku znalazła się na liście 50. najbardziej wpływowych Francuzów według magazynu Vanity Fair.
Projektuje przede wszystkim muzea i budynki użyteczności publicznej, a w zawodzie architekta najważniejsza jest dla niej odpowiedzialność i misja. Do najważniejszych realizacji w ostatnich latach zalicza: Le Cargo w Paryżu (2016), La Résidence Saint-Ange w Seyssins (2015), Fangshan Tangshan National Geopark Museum w Nanjing (2015), GL Events Headquarters w Lyonie (2014), FRAC Bretagne w Rennes (2016), Phantom: Opéra Garnier’s restaurant w Paryżu (2011) czy głośne MACRO Contemporary Art Museum w Rzymie (2010).
Każdy chce być gwiazdą architektury, a to głupota. Jasne – możesz być znanym architektem, ale to znaczy tylko tyle, że to właśnie do Ciebie będą przychodzić z pytaniami. Jako architekt nie pracujesz dla siebie, pracujesz dla innych – mówi Odile Decq.
Jest nie tylko wybitną architektką i urbanistką, od 25 lat dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem jako nauczycielka akademicka. Wykładała między innymi w Londynie, Nowym Jorku, Montrealu, Wiedniu czy Dusseldorfie. W latach 2007–2012 prowadziła l’École Spéciale d’Architecture na Uniwersytecie Paryskim. W 2014 roku założyła własną szkołę architektoniczną w Lyonie – Confluence Institute for Innovation and Creative Strategies in Architecture. Lista zajęć studentów Confluence poza architekturą uwzględnia również zagadnienia socjologii, fizyki i astrofizyki, biologii, czy epidemiologii.
Architekci mogą pomóc społeczeństwu. Dlatego zamiast studiować architekturę, co dzisiaj ogranicza się do projektowania i budowania obiektów, musimy poszerzyć studia o różne konteksty, które pomogą studentów zastosować zdobytą wiedzę w różnych warunkach i sytuacjach – mówi Decq.
Odile Decq przyjedzie do Warszawy na zaproszenie Fundacji im. Stefana Kuryłowicza. 23 marca 2018 roku wygłosi wykład z cyklu Od wizji do projektu, w ramach którego do Polski zapraszani są najwybitniejsi architekci z całego świata. Wykład odbędzie się tym razem w audytorium Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, miejscu współprojektowanym przez Patrona Fundacji.
Wykładowi towarzyszyć będzie prezentacja prac nagrodzonych w programach Fundacji: Konkursie TEORIA i Stypendium PRAKTYKA. Konkurs TEORIA 2017 wygrała arch. Kinga Zemła pracą Architektura naturalna. Stypendium PRAKTYKA 2017 otrzymały inż. arch. Ewelina Wiciak i inż. arch. Barbara Romańska za projekt zatytułowany Parawanowiec.
Do tej pory w ramach cyklu wykładów Od wizji do projektu Polskę odwiedziły: Nathalie de Vries (2015, pracownia Nathalie de Vries), Amanda Levete (2016, pracownia AL_A) i Jette Hopp (2017, pracownia Snøhetta).
Od wizji do projektu – wykład Odile Decq
Prezentacja prac laureatów Konkursu TEORIA i Stypendium PRAKTYKA
23 marca 2018 roku o godzinie 18.00
Centrum Konferencyjne POLIN w Warszawie