Festiwal Misteria Paschalia, po raz kolejny, stanie się częścią obchodów Europejskiego Dnia Muzyki Dawnej. Już 21 marca w kościele św. Marcina w Krakowie odbędzie się ten wyjątkowy koncert.
Europejski Dzień Muzyki Dawnej to celebracja ponadtysiącletniej tradycji muzycznej Starego Kontynentu organizowana przez sieć European Network for Early Music pod patronatem Komisji Europejskiej oraz UNESCO. Muzyka renesansu i baroku stała się znakiem rozpoznawczym Krakowa za sprawą Festiwalu Misteria Paschalia, więc i w tym roku festiwal, już po raz kolejny, stanie się częścią obchodów Europejskiego Dnia Muzyki Dawnej. 21 marca to bowiem nie tylko data urodzin Jana Sebastiana Bacha, ale także doroczne święto hucznie obchodzone w całej Europie!
Powiązanie kolejnych edycji Festiwalu Misteria Paschalia z obchodami Europejskiego Dnia Muzyki Dawnej jest dla nas czymś zupełnie oczywistym. Organizowany przez nas festiwal jest dostrzegany nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami – to jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych muzyce dawnej w Europie, co potwierdzają zarówno uczestnicy, jak i artyści, którzy zabiegają o szansę występu w Krakowie. Utożsamianie okresu Wielkiego Tygodnia w Krakowie z wyjątkowymi koncertami dającymi możliwość głębszego przeżycia tego szczególnego czasu oraz z obecnością w naszym mieście największych gwiazd to dla nas i mieszkańców naszego miasta szczególny powód do dumy – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Program koncertu Muzyka europejskich dworów na styku renesansu i baroku został skomponowany w taki sposób, aby pokazać, że najpiękniejsze pieśni epoki elżbietańskiej, madrygały Monteverdiego i psalmy Gomółki miały ze sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się nam wydawać. Spinającą go klamrą staną się dzieła religijne – Nieście chwałę, mocarze, Panu mocniejszemu i Modlitwa, gdy dziatki spać idą (Już się zmierzcha…) – dwóch z trzech najwybitniejszych kompozytorów polskiego renesansu – Mikołaja Gomółki (na rozpoczęcie koncertu) i Wacława z Szamotuł (w finale). Najmłodszym z wielkiej trójki polskiego renesansu będzie Mikołaj Zieleński. Na koncercie zabrzmi jego lamentacyjny w charakterze czterogłosowy motet Vox in Rama do słów opisujących rzeź niewiniątek pochodzący z wydanego w Wenecji zbioru Communiones totius anni.
Przedsmakiem tegorocznej edycji Festiwalu Misteria Paschalia będą dzieła Johna Dowlanda i Henry’ego Purcella, dwóch wybitnych twórców angielskiego renesansu i baroku. Trzy utwory Dowlanda, które usłyszymy podczas koncertu – Can she excuse my wrongs, Come again, sweet love oraz Now, o now I needs must part / Frog Galliard – pochodzą ze zbioru The First Booke of Songes or Ayres i są typowymi przykładami melancholijnych pieśni charakterystycznych dla epoki elżbietańskiej. Podczas koncertu będzie również okazja usłyszeć mniej znane dzieła Henry’ego Purcell. Artyści sięgnęli bowiem po dwie pieśni: I spy Celia, Celia eyes me i Oh, the sweet delights of love.
Muzyczna podróż nie byłaby kompletna bez wizyty w Italii. Artyści zaprezentują dwa madrygały Claudia Monteverdiego pochodzące z ósmego zbioru, zatytułowanego Madrigali guerrieri et amorosi (Madrygały o wojnie i miłości). Usłyszymy więc Gira il nemico insidioso Amore do słów Giulia Strozziego oraz przepiękne Lamento della Ninfa do słów Ottavia Rinucciniego.
Program koncertu uzupełnią utwory mniej znanych, ale także zasługujących na uwagę twórców. Ciekawymi postaciami są zwłaszcza Diomedes Cato, którego rodzina, gdy ten miał zaledwie pięć lat, uciekając przed włoską inkwizycją, przeniosła się do Krakowa, oraz Tobias Hume – szkocki kompozytor i wirtuoz violi oraz żołnierz armii rosyjskiej i szwedzkiej.
Europejski Dzień Muzyki Dawnej – Misteria Paschalia
21 marca 2018 roku
Kościół Św. Marcina Kraków