Krakowski Festiwal Filmowy to przede wszystkim pokazy premierowe najciekawszych filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych. Od 27 maja do 3 czerwca filmy zostaną zaprezentowane w 4 konkursach.
W specjalnej sekcji Laureaci festiwali znalazły się filmy, które zdobyły już najważniejsze nagrody na prestiżowych festiwalach świata. W tym roku krakowska publiczność zobaczy 8 tytułów.
Zestawienie otwiera krótkometrażowy film fabularny Cukierek (reż. Rakan Mayasi), w którym muzyka krakowskiego Kroke zabiera do izraelskiego więzienia, gdzie wyrok odsiaduje pewien Palestyńczyk z niecierpliwością czekający na odwiedziny ukochanej. Para, omijając ograniczenia wynikające z rozdzielających ich krat, postanawia za wszelką cenę zostać rodzicami. Główną rolę w ich misternym i sekretnym planie odegra niepozorny cukierek. Film zdobył już sympatię na festiwalach w Locarno, Berlinie, Dubaju, Nowym Jorku i Toronto a na Kustendorf Film and Music Festival uhonorowany został Grand Prix.
Z fabularną opowieścią Rakana Mayasi w niezwykle wyraźny sposób koresponduje historia ukazana w dokumencie Pusty pokój (reż. Shirly Berkovitz), który zostanie zaprezentowany w innym festiwalowym cyklu – Opowieści ze świata. Irit i Aser, których syn, oficer izraelskiej marynarki wojennej, zginął zanim zdążył założyć rodzinę, postanawiają wykorzystać jego nasienie, by zyskać wnuka. Prawo jednak nie stoi po ich stronie. Dokument stanowi zapis zmagań małżonków z urzędnikami i sądami, ale jego integralną częścią jest portret zwyczajnej izraelskiej rodziny, której wciąż towarzyszy pamięć o zmarłym.
W sekcji Laureaci festiwali będzie można zobaczyć trzy inne historie z konfliktem izraelsko-palestyńskim w tle. Muhi – wiecznie tymczasowy ( reż. Tamir Elterman, Rina Castelnuovo-Hollander) to dokumentalna historia siedmioletniego palestyńskiego chłopca o imieniu Muhi, który prawie całe swoje życie spędził w izraelskim szpitalu. Mimo znacznej niepełnosprawności tryska energią i cieszy się życiem. Niestety ma ograniczony kontakt z rodzicami, którzy pochodzą ze strefy Gazy. Na co dzień jego opiekunem jest dziadek. Szpital nie tylko pomaga chłopcu w normalnym funkcjonowaniu, ale też stanowi schronienie przed tym, co kryje się na zewnątrz. Film zwyciężył na festiwalu DocAviv i w Guangzhou.
Z kolei w dokumencie Obcy kraj (reż. Shlomi Eldar) pojawia się żydowski reżyser dokumentu, były dziennikarz oraz arabski aktor, niegdyś gwiazda popularnego sitcomu. Mężczyźni nie mogą odnaleźć się w skonfliktowanej rzeczywistości współczesnego Izraela. Choć obaj próbują – reżyser pisząc reportaże, a aktor grając w niezależnych sztukach – czują się coraz bardziej marginalizowani i niedoceniani.
Pustynia (reż. Miki Polonski) to kolejna izraelska produkcja, która zostanie zaprezentowana w ramach sekcji. Bohaterkami fabuły, są matka i córka, pracujące w monumentalnym hotelu w wypoczynkowej miejscowości nad Morzem Martwym. Betonowy moloch to ich dom, ale i więzienie. Inaczej patrzą w przyszłość, ale jednocześnie bardzo siebie potrzebują. Delikatna, pięknie sfotografowana opowieść o więzi matki i córki, o byciu razem i szukaniu własnej drogi.
Michał Waszyński, a właściwie Mosze Waks, to bohater głośnego dokumentu Książę i dybuk Piotra Rosołowskiego i Elwiry Niewiery. Polski reżyser żydowskiego pochodzenia to bez wątpienia jedna z najciekawszych i najbardziej nieodgadnionych postaci światowej kinematografii. Popularny w przedwojennej Polsce reżyser przeżył Holokaust i stał się na emigracji jednym z najbardziej wpływowych ludzi kina, któremu karierę zawdzięczają wielkie gwiazdy ekranów. Wspaniała dokumentalna podróż w głąb biografii człowieka, dla którego filmowa fikcja była piękniejsza od prawdy. Film zdobył uznanie na festiwalu w Wenecji, gdzie otrzymał nagrodę za najlepszy film dokumentalny w sekcji Venice Classics.
Doceniony m.in. w Palm Springs i uhonorowany studenckim Oscarem 2017 oraz Szwajcarską Nagrodą Filmową obraz fabularny W stronę Mekki (reż. Jan-Eric Mack) to opowieść o wzajemnym szacunku, miłości i… bezwzględnej biurokracji. Fareed, syryjski uchodźca, został ciepło przyjęty przez nowych szwajcarskich sąsiadów. Tym samym stara się im odpłacić. Gdy umiera jego żona, okazuje się jednak, że nie może pochować jej w zgodzie z muzułmańską tradycją. Jednak, tam, gdzie drogę blokują paragrafy najważniejsze okażą się empatia, zrozumienie i ludzkie serce.
Skomplikowaną historię Rumunii, opowiedzianą przez pryzmat życia 92-letniego mężczyzny, ukazuje dokument Licu, rumuńska historia (reż. Ana Dumitrescu). Tytułowy Licu żyje samotnie w domu pełnym fotografii i przedmiotów, które przywołują wspomnienia. Ukochana żona, wakacje z przyjaciółmi, choroby i śmierć, a to wszystko w cieniu wojny i totalitarnej władzy partii komunistycznej. Opowieść o miłości, starości, przemijaniu, a przede wszystkim o tym, jak historia kraju potrafi odcisnąć piętno na życiu zwykłych ludzi.
Przegląd zamyka nietuzinkowa grecka fabuła Gra, która stanowi pozycję obowiązkową dla popkulturożerców. Film dopracowany w każdym detalu, oszałamia swoją kolorystyką, energią, dźwiękiem, muzyką i kostiumami, co doceniło m.in. jury Drama Short Film Festival, przyznając mu nagrodę specjalną właśnie za kostiumy. Reżyserski debiut Vangelisa Liberopoulosa to nowy i wyjątkowo charyzmatyczny, żywiołowy głos we współczesnym kinie greckim.
Filmy w sekcji Laureaci festiwali 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego:
- Cukierek / Bonboné, reż. Rakan Mayasi, fab, 15’, Liban, Palestyna, 2017
- Gra / Play, reż. Vangelis Liberopoulos, fab, 33’, Grecja, Cypr, 2017
- Książę i dybuk / The Prince and the Dybbuk, reż. Piotr Rosołowski, Elwira Niewiera, dok. 82’, Polska, Niemcy, 2017
- Licu, rumuńska historia / Licu, A Romanian Story, reż. Ana Dumitrescu, dok. 87’, Rumunia, 2016
- Muhi – wiecznie tymczasowy / Muhi – Generally Temporary, reż. Tamir Elterman, Rina Castelnuovo-Hollander, dok. 87’, Izrael, Niemcy, 2017
- Obcy kraj / Foreign Land, reż. Shlomi Eldar, dok. 73’, Izrael, USA, 2017
- Pustynia / Shmama, reż. Miki Polonski, fab. 26’, Izrael, 2017
- W stronę Mekki / Facing Mecca, reż. Jan-Eric Mack, fab. 27’, Szwajcaria, 2017
58. Krakowski Festiwal Filmowy
Od 27 maja do 3 czerwca 2018 roku
Kraków