Ponad trzysta obiektów, w tym kilkadziesiąt strojów oraz akcesoria takie, jak biżuteria, buty, kapelusze, okulary, a nawet pierwsze perfumy Christiana Diora z 1947 roku czy, stanowiący wielką rzadkość, oryginalny autograf projektanta – to wszystko będzie można zobaczyć na wystawie Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja, która zostanie otwarta w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi 26 kwietnia.
Wszystkie eksponaty pochodzą ze zbiorów Adama Leja, historyka sztuki, eksperta i jednego z najważniejszych kolekcjonerów mody pochodzącej z ostatniej dekady XIX wieku aż do współczesności. Jego zbiór, którego fragment będzie prezentowany w łódzkim muzeum, liczy ponad pięć tysięcy obiektów, co czyni go jednym z największych i najbardziej rozpoznawalnych w Europie Wschodniej. Kreacje zostaną zaś udostępnione polskiej publiczności po raz pierwszy.
Wystawa Christian Dior i ikony paryskiej mody jest hołdem złożonym powojennemu wysokiemu krawiectwu Paryża, haute couture, czyli kreacjom, które należy rozpatrywać jako dzieła sztuki i rzemiosła. Centralne miejsce projektu wystawienniczego zajmuje Christian Dior – podkreślający walory damskiej sylwetki rewolucjonista i wizjoner, którego prace od ponad siedemdziesięciu lat stanowią symbol kobiecości i najwyższej elegancji. To właśnie obiekty pochodzące z najbardziej znanego na świecie powojennego domu mody Christian Dior stanowić będą pierwszą część ekspozycji. Wśród eksponatów, na oryginalnym manekinie z 1949 roku, zaprezentowany zostanie m. in. projekt słynnego kostiumu Bar, który rozpoczął styl określany jako New Look, będący jednocześnie nazwą pierwszej kolekcji artysty. Prezentacja tego stroju pozwoli przywołać atmosferę i klimat pracowni Christiana Diora.
Druga część ekspozycji stanie się kontekstem dla twórczości paryskiego projektanta. Pokazane zostaną na niej stroje współczesnych Diorowi twórców, np. Niny Ricci. Ponadto, będzie można zobaczyć „nieśmiertelny” kostium Chanel czy sukienki domu mody Lanvin. Młodsze, powojenne pokolenie modowych twórców na wystawie będą zaś reprezentować m.in. Yves Saint Laurent, Pierre Cardin i Andre Courreges. Na ekspozycji nie zabraknie także niezwykle istotnego lokalnego akcentu przywołującego postać urodzonej w 1895 roku Leontyny Prussac, córki łódzkiego fabrykanta Maurycego A. Prussaka. Wyjechała ona do Paryża i w 1929 roku, pod nazwiskiem Lola Prusac, zapoczątkowała swą międzynarodową karierę, projektując pierwszą damską kolekcję domu mody Hermès.
W strojach wszystkich projektantów, których prace prezentowane będą na wystawie w CMWL, swoje odbicie znalazły zmiany społeczne i kulturowe, będące interesującym głosem w wieloaspektowej dyskusji podsumowującej realia kolejnych epok. Teraz dyskusja ta na nowo wybrzmi w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja
Od 26 kwietnia do 26 sierpnia 2018 roku
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi