Opowieść o architekturze ostatnich dziesięcioleci. Od Londynu po Dubaj architekci prześcigają się w projektowaniu coraz bardziej monumentalnych i ekstrawaganckich budynków, które radykalnie zmieniają miejski krajobraz.
Pod wpływem globalizacji i wielkiego kapitału zmieniły się także prawa, jakimi rządzi się miejska przestrzeń – i w rezultacie to, jak wygląda nasze życie w miastach. Tom Dyckhoff, brytyjski krytyk architektury i urbanistyki, opowiada o tym wszystkim ze znawstwem, swadą i poczuciem humoru.
Gdy zejdziemy z powrotem na poziom ulicy, zostawimy The Shard, miniemy tarki do sera i korniszony i dojdziemy do ronda Old Street, które leży pół godziny drogi na północ od City, to natkniemy się na budynek o dziwnym wyglądzie. W pierwszej chwili trudno znaleźć słowa, żeby go opisać. Bo co można powiedzieć o ogromnym bloku mieszkalnym ze stali i szkła składającym się z dwóch połączonych kul, wyglądających jak para oderwanych od reszty ciała pośladków z odciśniętą na nich kratką? Rondo Old Street nie jest piękne. Przestrzeń o tego typu trudnej urodzie agenci nieruchomości nazywają miejscem z charakterem.
Książka Dyckhoffa pozwala z dystansem spojrzeć na to, co nazywane bywa architekturą dla jednego procenta.
Tom Dyckhoff, Epoka spektaklu. Perypetie architektury i miasta XXI wieku
Premiera: 18 kwietnia 2018 roku
Wydawnictwo Karakter