Kantyczka dla Onufrego to eksperyment Artura Trojanowskiego. Wystawę można potraktować jako świątynię niepowstałego jeszcze kultu. Jako dom niewymyślonego jeszcze bóstwa.
Wypełniony abstrakcyjnymi fetyszami, świecącymi totemami, biomorficznymi przedstawieniami. Abstrakcja wydaje się tu najlepsza. To w niej chyba najpełniej można oddać metafizykę, wszystko co przedstawiające zbyt jest zrośnięte z tym co przyziemne. A samo słowo abstrakcja pochodzi przecież od łacińskiego abstractio – oderwanie. Sam Trojanowski porzuca zresztą ramy obrazów i pracuje w przestrzeni. Buduje całościowy environment. Z trójwymiarowym obiektów, niby ludowych wotów z błyszczących sreberek używanych w szopkach krakowskich, z prawie biologicznych obrazów i wyciągniętych z nich przestrzennych struktur oraz industrialnych instalacji mapujących ściany galerii kolorowym światłem. Jedna z nich jest futurystycznym przetworzeniem obejrzanej gdzieś przy prowincjonalnej drodze kapliczki św. Onufrego. Teraz, tak bardzo odległa od oryginału, że mógłby on nigdy nie istnieć, stanie się metalowym świątkiem pulsującym migoczącym światłem. Bo mimo, że Bóg umarł trudno istnieć bez jakiegokolwiek sacrum.
Kurator: Kamil Kuitkowski
Artur Trojanowski – (ur. 1968) Absolwent Wydziału Edukacji Wizualnej PWSSP w Łodzi, dyplom w Pracowni Grafiki Warsztatowej prof. Tomasza Chojnackiego w 1993 r. oraz dyplom malarstwa w pracowni prof. Jacka Bigoszewskiego. Zajmuje się malarstwem, filmem, instalacją. Od 2005 roku jako Bob Dewolai tworzy Grupę „Art. Spożywcze” oraz Pracownie Antyreklamy. Obecnie mieszka i pracuje w Lanckoronie. Swoją twórczość prezentował na wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce – m.in.w Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu czy Galerii Bielskiej BWA – a także w Danii, Francji, Niemczech i na Ukrainie. Wielokrotny laureat konkursu „Obraz Roku” miesięcznika Art & Business (w latach 2002, 2003, 2005).
Artur Trojanowski. Kantyczka dla Onufrego
Kurator: Kamil Kuitkowski
Od 28 lipca do 20 sierpnia 2018 roku
Shefter Gallery w Krakowie