W programie 12. Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków znajdzie się oczekiwana sekcja poświęcona azjatyckim animacjom. Brak ograniczeń wizualnych tej formy filmowej oraz odmienny od filmu aktorskiego model produkcji sprawia, że wyobraźnia i kreatywność azjatyckich twórców filmów animowanych może się rozwijać nieskrępowanie i wielu nowych kierunkach, tym samym poszerzając język sztuki filmowej. Organizatorzy ujawniają pierwsze tytuły twórców z Chin, Tajwanu i Japonii. Festiwal potrwa od 14 do 21 listopada.
Strażnik Dahufa w reżyserii Busifana. Wbrew pozorom nie jest to animacja dla dzieci, a poziom przemocy pokazanej na ekranie graniczy z gore. Główna postać, nadworny strażnik Dahufa, wyrusza w podróż by odnaleźć niepokornego księcia. Podczas poszukiwań trafia do Orzeszkowa – dystopijnej krainy, rządzonej przez despotę. Ta niezależna produkcja kieruje chińską animację na nowe obszary, jednocześnie czerpiąc inspirację z lat 60. i dokonań Szanghajskiego Studia Filmów Animowanych.
Sung Hsin-yin wyreżyserował Ulicę szczęśliwą. To proces dorastania i poszukiwania tożsamości pokazany w retrospekcjach dziewczyny, która wraca do rodzinnego Tajpej, uciekając od życia w Stanach Zjednoczonych i swojego nieudanego małżeństwa. Wypełnione słońcem kadry animacji korespondują ze scenariuszem pełnym humoru, jednak wszystko w tej opowieści jest słodko-gorzkie. Powrót do domu nie oznacza odzyskania szczęścia.
Kolejna propozycja to Miłego dnia w reżyserii Liu Jian. Opowieść z przedmieść chińskiej metropolii na południu kraju, gdzie życie toczy się wokół kafejki internetowej, podrzędnego hotelu i kilku małych restauracji. Na wyludnionych ulicach pełnych starych szyldów i zamkniętych sklepów rozgrywa się chaotyczna pogoń za plecakiem pełnym pieniędzy. Atmosfera niczym z filmu Tarantino dopełniona jest odniesieniami do współczesnej polityki.
Dwójka kolegów z podstawówki, ukryty w środku lasu park rozrywki, szalony naukowiec i modyfikacje ciała. Brzmi jak klasycznie makabryczna bajka braci Grimm, ale tym razem w japońskiej interpretacji, więc wilka zastępują złe cyborgi. Animacja przy użyciu figur wycinanych z papieru jest dowodem na to, że w animacji japońskiej technika wykonania potrafi dotrzymać kroku nieskrępowanej wyobraźni. Ostatni z ujawnionych tytułów to Krwawa wyprawa Ujichy.
12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków – azjatyckie animacje
Od 14 do 21 listopada 2018 roku
Warszawa