W dniach od 31 sierpnia do 19 września odbędzie się w Warszawie IV odsłona Festiwalu Oper Barokowych. Inicjatorem i głównym organizatorem tego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica.
Wydarzeniem inaugurującym tegoroczny Festiwal będzie uroczysty Koncert Galowy, który odbędzie się 31 w Zamku Królewskim. Złożą się na niego najpiękniejsze arie i duety epoki baroku z oper Vivaldiego, Haendla oraz Purcella. Przy akompaniamencie Orkiestry Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją klawesynistki Lilianny Stawarz wystąpią: sopranistka Olga Pasiecznik, mezzosopranistka Anna Radziejewska, kontratenor Kacper Szelążek oraz bas Artur Janda.
Szczególnie ważnym i wyjątkowym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie premierowa inscenizacja pochodzącego z 1735 roku spektaklu operowego Alcina Georga Friedricha Haendla, w reżyserii wybitnego tancerza i choreografa Jacka Tyskiego. Partię tytułowej Alciny zaśpiewa Olga Pasiecznik. W pozostałych rolach wystąpią: mezzosopranistki Anna Radziejewska, Joanna Krasuska-Motulewicz oraz Joanna Lalek, jak również sopranistka Olga Siemieńczuk. Partię tenorową wykona Karol Kozłowski, basową – Artur Janda. Kierownictwo muzyczne obejmie Lilianna Stawarz, pod jej dyrekcją, na instrumentach barokowych, zagra Orkiestra Royal Baroque Ensemble.
Alcina zostanie zaprezentowana jako ostatnie wydarzenie Festiwalu. W wersji scenicznej odbędzie się ona w nowej, niepowtarzalnej przestrzeni artystycznej, jaką oferuje utrzymana w postindustrialnej architektonice Mała Warszawa zlokalizowana na warszawskiej Pradze. Opera w wersji koncertowej wybrzmi ostatniego dnia Festiwalu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.
Podczas Festiwalu będzie można przypomnieć sobie ubiegłoroczną premierę, operę barokową Farnace Antoniego Vivaldiego do libretta Antonia Marii Luccheniego. Inscenizacja ta, w reżyserii Natalii Kozłowskiej i pod kierownictwem muzycznym Lilianny Stawarz, stała się niebywałym sukcesem. Po raz kolejny będzie można usłyszeć partie wykonywane przez m.in. Annę Radziejewską, Elżbietę Wróblewską, Urszulę Kryger, a także Kacpra Szelążka, Jana Jakuba Monowida oraz Przemysława Baińskiego. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Royal Baroque Ensemble.
Farnace to jedyna sztuka sceniczna w tegorocznej edycji Festiwalu wystawiana na terenie Muzeum Łazienek Królewskich w Teatrze Królewskim. W wersji koncertowej zostanie zaprezentowana na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.
W Studiu im. Witolda Lutosławskiego, będzie można usłyszeć ponadto Serenatę Georga Friedricha Haendla Acis, Galatea e Polifemo w wersji koncertowej w wykonaniu Dagmary Barny, Magdaleny Pluty oraz Patryka Rymanowskiego, którym towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.
W Domu Polonii, na nowo otwartej scenie muzycznej Polonia Open Art Stage, odbędą się trzy koncerty kameralne. Podczas recitalu Muzyka niemieckiego baroku, w programie którego znajdą się dzieła m.in. Georga Philippa Telemanna i Johanna Matthesona, usłyszymy utalentowanego śpiewaka młodego pokolenia, laureata festiwali oraz uczestnika Akademii Operowej TWON – kontratenora Rafała Tomkiewicza, któremu akompaniować będzie grono znamienitych muzyków-solistów. Francuską twórczość barokową zaprezentuje koncert Muzyka dworu Ludwika XIV, zawierający w swym programie utwory Elisabeth Jacquet de La Guerre w wykonaniu solistów, m. in. sopranistki Iwony Lubowicz oraz wybitnych instrumentalistów. Muzyka niemieckiego baroku usłyszymy na koncercie Piórkiem i smyczkiem. Wypełnią go utwory Georga Philippa Telemanna oraz recytacje w wykonaniu Zbigniewa Zamachowskiego.
W Zamku Królewskim odbędzie się kameralny recital wybitnego kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego Muzyka włoskiego baroku, zawierający w swym programie utwory Antonia Vivaldiego, Nicoli Fago oraz Francesca Cavallego. Zaśpiewa on przy akompaniamencie zespołu Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.
Zgodnie z tradycją Festiwalu, przewidziany został również koncert oratoryjny Miserere. Odbędzie się on 1 września w Kościele Franciszkanów na Nowym Mieście. Będzie można usłyszeć Litanię autorstwa Grzegorza Gorczyckiego, zwanego polskim Haendlem, a także słynne Missa Requiem oraz psalmy Damiana Stachowicza w wykonaniu młodych adeptów sztuki wokalnej: Dagmary Barny (sopran), Magdaleny Pikuły (sopran), Ady Ber-Nowak (alt), Przemysława Baińskiego (tenor), Macieja Falkiewicza (bas), Chóru Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Orkiestry Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.
IV Festiwal Oper Barokowych
Od 31 sierpnia do 19 września 2018 roku
Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica