Orkiestra Arte dei Suonatori zaprasza na kolejne spotkania z muzyką dawną. Od 12 września odbędą się 4 koncerty, m.in.: w Poznaniu, Warszawie, Zamku Sarny i Nowej Soli, w ramach festiwalu Muzyka Dawna – Persona Grata, pt. Szkiełkiem i okiem. Koncerty nieoczywiste.
Tytuł nawiązuje do myśli oświeceniowej, która przyznawała pierwszeństwo poznaniu świata poprzez rozum i doświadczenie, nie zaś emocjom i wierze w powszechnie powtarzane prawdy. Fraza „szkiełko i oko” pochodzi z mickiewiczowskiego wiersza Romantyczność, w którym autor-narrator, w polskiej literaturze odrzuca naukowe, chłodne i racjonalne postrzeganie świata. Epoka wcześniejsza, Oświecenie, przeciwnie – składała hołd ludzkiemu rozumowi. Czy ten nowy trend, który rozwinął się w XVIII wieku, znalazł swoje odzwierciedlenie w muzyce?
Wiele wskazuje na to, że tak było. Program koncertów został tak skonstruowany, aby pokazać różnicę między muzyką baroku, pełną emocji, fantazji, improwizacji, o swobodnej często formie, odbiegającej od schematu – a muzyką wczesnego klasycyzmu, logiczną, wyważoną, od pierwszych dźwięków uderzającą ładem, o łatwej do wychwycenia strukturze. A czemu koncerty nieoczywiste? Zarówno waltornia, jak i wiolonczela były bardzo rzadko wybierane przez XVIII-wiecznych kompozytorów jako solowe instrumenty koncertujące.
Franz Xaver Richter, Nicola Porpora, Leonardo Leo, Carl Heinrich Graun, Johann Joachim Quantz to osiemnastowieczni twórcy opery, nadworni kapelmistrzowie, nauczyciele wybitnych śpiewaków, inspiratorzy dla kolejnych pokoleń kompozytorów. Byli prekursorami nowego, rodzącego się stylu i w ich muzyce słychać zarówno cechy baroku i jak i klasycyzmu. Muzyka elegancka i wytworna, lub operowo burzliwa, liryczna – choć przecież pisana na instrumenty, nie głos. Takie dzieła pozostawili nam po sobie oświeceniowi mistrzowie, multiinstrumentaliści, bywalcy światowych scen, ale i zwykli ludzie uwikłani w troski dnia codziennego.
Na pogrzeb Porpory, nauczyciela wybitnego kastrata Farinellego, pieniądze zbierano na koncertach. Graun musiał znosić wytyczne księcia Fryderyka, swego chlebodawcy o muzycznych ambicjach. Zależni od dworskich intryg, rywalizacji – nie poddawali się. Pielęgnowali pasję i tworzyli muzykę, której warto posłuchać i dziś. Ich kompozycje w serii nadchodzących koncertów znakomitej barokowej orkiestry Arte dei Suonatori zaprezentują wybitne solistki – waltornistka Ursula Paludan Monberg z Danii i wiolonczelistka Poppy Walshaw z Anglii. Koncert w warszawie uświetnią dodatkowo wizualizacje, których autorem jest Ari Dykier.
Szkiełkiem i okiem. Koncerty nieoczywiste
Od 12 do 16 września 2018 roku
Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata
Poznań, Warszawa, Zamek Sarny, Nowa Sól