Dlaczego panele dyskusyjne są najważniejsze? Co podczas tegorocznej edycji będzie jedną z nowości? Dlaczego warto pospieszyć się z zakupem karnetu? Tylko sześć dni pozostało do otwarcia 9. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja.
Najważniejsze panele dyskusyjne
Na początku października organizatorzy 9. FKA zaprezentowali widzom szczegółowy harmonogram festiwalu. Tradycyjnie jedynymi wydarzeniami, które nie będą pokrywały się z innymi, będą priorytetowe dla Kamery Akcji panele dyskusyjne z udziałem największych specjalistów branży filmowej. – Każdy kto po raz pierwszy ma styczność z naszym festiwalem zastanawia się jak to możliwe, aby w szczytowej porze dnia nie było żadnych projekcji. Przecież to w końcu festiwal filmowy! Tymczasem dla nas i dla stałych bywalców to coś oczywistego. Znak rozpoznawczy, który symbolicznie podkreśla różnicę pomiędzy FKA i innymi wydarzeniami. Panele dyskusyjne to dla nas czas, w którym wszyscy kinomani spotykają się, aby dyskutować o branży filmowej i poznawać jej kulisy. Widzowie, krytycy, twórcy, aktorzy, dystrybutorzy, agenci sprzedaży. Każdy jest partnerem w dyskusji. Wszyscy uczą się od siebie – tłumaczy Przemek Glajzner, organizator FKA.
Podczas czwartkowego panelu dyskusyjnego Przemoc w kinie. O warunkach pracy w branży filmowej zaproszeni goście (światowej sławy reżyserka Agnieszka Holland, producentka filmów Kamper i Córka trenera Natalia Grzegorzek oraz badaczka mediów i członkini międzynarodowego sojuszu równości w mediach Greta Gober) porozmawiają o warunkach pracy w różnych sektorach branży filmowej w Polsce. Poruszą temat seksizmu, ageizmu, rasizmu czy klasizmu. Szczególną uwagę poświęcą relacjom władzy, wykluczeniom i niesprawiedliwości oraz nieformalnym hierarchiom w kinematografii. Porozmawiają o zmowach milczenia na planach filmowych, m.in. o akcji #metoo. – W gronie eksperckim tegorocznej edycji dominują kobiety, specjalistki z różnych dziedzin – mówi Gosia Gontarska, organizatorka wydarzenia. – Będziemy w tym roku słuchać głosów Agnieszki Holland, Grażyny Torbickiej, Natalii Grzegorzek, Gabrieli Muskały czy Agaty Szymańskiej. Chcemy podkreślić nasze pełne poparcie wobec inicjatywy Kobiety Filmu 50/50 w 2020 roku.
W piątek, w trakcie panelu Kinofilia po końcu kina Grażyna Torbicka, krytyczka filmowa, która przez dwadzieścia lat prowadziła autorski magazyn filmowy Kocham kino, Barbara Hollender krytyczka filmowa związana z dziennikiem „Rzeczpospolita”, Paulina Kwiatkowska teoretyczka kina, autorka książki Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty oraz Patrycja Mucha blogerka filmowa, z trzyletnim stażem jako prowadząca DKF, porozmawiają o współczesnej kinofilii.
Producent to nie zawód a stan ducha – mawiają przedstawiciele tej profesji. W sobotniej dyskusji Twórca czy manager. Różne oblicza producenta kreatywnego wezmą udział m.in. Joanna Solecka, strateg komunikacji i marketingu, Mariusz Włodarski z LAVA Films i Agata Szymańska z Balapolis. Porozmawiają o współpracy między ekipą filmową a producentami i producentkami, spróbują określić, jakie stawiają przed sobą cele, co stoi za ich sukcesami.
Ostatni panel dyskusyjny Zmysły kina. Język filmu i współczesne technologie będzie spojrzeniem na kino z perspektywy wszystkich zmysłów. Stawiając zmysły w centrum zainteresowania, rozmówcy na nowo przyjrzą się językowi kina i skonfrontują go ze współczesnymi technologiami, które mają do dyspozycji twórcy. Rozmawiać będą: Thomas Elsaesser światowej sławy teoretyk filmu, projektantka i reżyserka Iwona Pomianowska oraz Iwo Sulka, który swój doktorat poświęcił formatowi szerokoekranowemu.
Przegląd kina francuskiego
Nowością tegorocznej edycji festiwalu będzie przegląd kina francuskiego. W ramach sekcji zobaczymy produkcje, które podbijały francuskie kina, a jednocześnie nie są dostępne w Polsce. Wydarzeniem sekcji będzie pokaz Barbary. To film wyreżyserowany przez doskonale znanego kinomanom aktora Mathieu Amalrica, który łączy swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Film otrzymał nagrodę „Poetry of Cinema” w sekcji Un Certain Regard w Cannes. Na doskonałą zabawę można liczyć przy okazji seansu Francuskiego ministra (nagroda za najlepszy scenariusz na festiwalu w San Sebastian) w reżyserii ikony francuskiego kina Bertrandta Taverniera. Ponadto w ramach sekcji zobaczymy m.in. Goodbye First Love, trzeci film w karierze Mii Hansen-Løve, Sierotę w reżyserii Arnauda des Pallières z udziałem Adèle Exarchopoulos – gwiazdy filmu Życie Adeli czy komedię Niedobrani Lucasa Belvaux. Partnerem sekcji jest Institut Françoise.
Trwają zapisy na warsztaty
4 festiwalowe dni dostarczą publiczności rekordową liczbę 30 wydarzeń z udziałem zaproszonych gości. W łódzkiej Szkole Filmowej i Muzeum Kinematografii będzie można spotkać blisko 60 ekspertów, którzy w różny sposób pracują na rzecz branży filmowej. Na te warsztaty i spotkania, na które obowiązują zapisy. Trwają także zapisy na wydarzenia z serii „Akcji edukacja”, realizowane w ramach programu „Łódź akademicka, Łódź naukowa 2018”. Projekt dofinansowany jest z budżetu miasta Łodzi w ramach regrantingu przeprowadzonego przez Centrum Opus.
Karnety jeszcze w sprzedaży
Trwa sprzedaż karnetów na 9. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Karnet uczestnika w cenie 50 zł uprawnia do wstępu na wszystkie wydarzenia festiwalu z wyjątkiem wydarzeń na zaproszenia. Karnet branżowy dla filmoznawców/kulturoznawców, studentów szkół filmowych i artystycznych oraz przedstawicieli branży filmowej kosztuje 25 zł. O otrzymanie bezpłatnego karnetu prasa / blog mogą starać się przedstawiciele mediów lub prowadzący bloga filmowego gotowi relacjonować festiwal. Warto pospieszyć się z zamówieniem karnetów, bo te sprzedają się bardzo szybko, a ilość miejsc jest ograniczona.
9. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja
Od 18 do 21 października 2018 roku
Łódź