Nie żyje Andrzej Mitan (ur. 1950 r.) – poeta dźwięku, performer, wydawca płyt artystycznych Studia w UMCS i KUL w Lublinie oraz w ATK w Warszawie. Od końca lat 60. był aktywnym animatorem sztuki, kuratorem i koordynatorem wielu festiwali, wystaw, koncertów, sympozjów, m.in. w klubie REMONT w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu.
Związany z międzynarodowym ruchem artystycznym „Fluxus”. W 1987 r. wspólnie z Cezarym Staniszewskim i Emmettem Williamsem zorganizował w Warszawie Międzynarodowe Seminarium Sztuki ETC, w którym uczestniczyło ponad 100 artystów z całego świata. Zorganizowane przez artystę w 1988 r. Międzynarodowe Seminarium Sztuki zainaugurowało działalność ekspozycyjną Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Kurator generalny Mazowieckiego Festiwalu Artystów Powstanie sztuki – Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom 2008 r.
Wydał 9 unikatowych płyt gramofonowych artystów i muzyków awangardowych.
Swoją twórczość prezentował m.in. w Galerii RR w Warszawie, Galerii Działań w Warszawie, Galerie Giannozzo w Berlinie, Filharmonii Narodowej, Galerii Biblioteka w Legionowie, Galerii GR w Grójcu, Galerii Aspekty w Warszawie, Galerii AT w Poznaniu oraz w Moskwie, Belgradzie, Krakowie, Wrocławiu, Wiedniu, Zurichu, Sztokholmie, Budapeszcie, Nowym Jorku, Berlinie i wielu innych miastach na całym świecie.
Andrzej Mitan należy do jednych z najbardziej oryginalnych i zjawiskowych postaci na polskiej scenie niekonwencjonalnej wokalistyki i artystycznego performansu. Jego aktywność twórcza nie mieści się w żadnym nazwanym kanonie przedstawień sztuki. Poruszał się na granicy improwizacji jazzowych, poszukiwań tzw. nowej muzyki czy poezji dźwiękowej. Już od końca lat 60. organizował grupy muzyczne (Onomatopeja, Święta Racja, Super Grupa Bez Fałszywej Skromności, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej), w których realizował swoje zamierzenia autorskie związane z wokalnym performance. W aranżacjach artystycznych brał zawsze pod uwagę przestrzeń prezentacji, a także możliwości własnego ciała i jego aktywne uczestnictwo w akcie twórczym. Jego prezentacje to za każdym razem swoiste misterium, nasycone improwizacją i zarazem świadomością budowania kreatywnej struktury dźwiękowej.
W ostatnim czasie swoje wystąpienia tytułował Niepodległa, Granatowa Rurka, w których był najbliżej poezji artykułowanej w wokalnej formie, z wykorzystaniem struktury alfabetu. Aktualnie realizowane projekty to: Koncert Figur Niemożliwych i Polski Poemat Dydaktyczny.
Ostatnią wystawą artysty podsumowującą jego działalność była Andrzej Mitan – Sztuka (nie) zidentyfikowana w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu.
Andrzej Mitan
1950–2018