Dziesiąte wydanie cyklu Kadry pod Napięciem to okazja do…powrotu. Czyli do mojego pierwotnego zamysłu, żeby na ścianie Elektrowni prezentować sekwencję obrazów lub zdjęć (czyli kadrów), układających się w pewną narrację, mniej lub bardziej oczywistą – mówi Monika Małkowska, kuratorka wystawy Nowy Babilon.
Do jubileuszowego wydania zaprosiłam artystę, któremu bliskie jest komiksowe myślenie – zarazem twórcę oryginalnego, niechętnego schematom, wybiegającego daleko poza (na ogół) lekką tematykę zeszytów graficznych. Zarazem, mój obecny bohater rysuje (również komiksy) w sposób tradycyjny, figuralnie i realistycznie. Chyba nie zdradzę (jego) tajemnicy, jeśli wyznam, że do większości kobiecych portretów i aktów pozowała mu żona (też artystka, Olga Wróbel).
Daniel Chmielewski (rocznik 1983, ur. Berlin, Niemcy) wybrał kilka kadrów ze swego najnowszego albumu Ja, Nina Szubur, powstałego na motywach powieści Olgi Tokarczuk Anna Inn w grobowcach świata. Jeśli chodzi o literacki pierwowzór – daleko mu do wybitności. Jednak wątłą książkową fabułę, przetransponowaną na komiks, uratowały znakomite rysunki Chmielewskiego. On to sprawił, że plansze, pomimo realistycznego ujęcia postaci, zanurzyły się w onirycznej aurze – co uwalnia je (a raczej treść) od prób racjonalizowania.
Warto jeszcze dodać, że Daniel Chmielewski odwołuje się do arcydzieła filmu niemego, z najbardziej rozbudowaną i psychicznie angażującą architekturą – do Metropolis Fritza Langa (1927).
W naszym cyklu Kadry pod Napięciem prezentowanym w Elektrowni zobaczymy to, co moim zdaniem najbardziej ponadczasowe w fantazjowaniu (mitach, bajkach, opowieściach s.f.) o osobie, która wdarła się w niedozwolone rewiry świata. Tu wyjaśnienie – akcja powieści (Anna Inn w grobowcach świata) i komiksu (Ja, Nina Szubur) dzieją się w fikcyjnym (i futurystycznym) mieście Uruk, będącym „przyszłościowym” odpowiednikiem miasta Ur, starożytnej metropolii w południowej Mezopotamii (obecnie Irak). Ur, lub Uruk, to fantazja, mit – jeden z najstarszych. Co zastanawiające – współczesny świat serwuje nam kolejne mity, w których funkcjonujemy my, nieświadomi konsumenci fake newsów i postprawd.
Monika Małkowska
Daniel Chmielewski. Nowy Babilon
Kuratorka: Monika Małkowska
Wernisaż: 7 grudnia 2018 roku, godz. 14.00
Wystawa czynna do 28 lutego 2019 roku
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu