Redakcja miesięcznika „Kino” i współpracujący z nią krytycy wybrali najlepsze filmy roku 2018. Na czele zestawienia znalazła się nagrodzona w Cannes i nominowana do Oscara Zimna wojna Pawła Pawlikowskiego. Wszystkie filmy będzie można zobaczyć w lutym w kinie w U–jazdowskim w Warszawie.
1. Zimna wojna
reż. Paweł Pawlikowski, Francja/Polska/Wielka Brytania 2018, 85′
Nagrodzone w Cannes nowe dzieło Pawła Pawlikowskiego, laureata Oscara za film Ida, opowiada historię trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie umieją żyć bez siebie, ale równocześnie nie potrafią być razem. W tle wydarzenia zimnej wojny (lata 50.) w Polsce, Niemczech, Jugosławii i Francji.
2. Niemiłość
[Nelyubov], reż. Andriej Zwiagincew, Belgia/Francja/Niemcy/Rosja 2017, 127′Obraz bezwzględnej walki między dążącymi do rozstania małżonkami i rodziny, w której brakuje miłości. Borys (Aleksiej Rozin) i Żenia (Marjana Spiwak), typowi przedstawiciele klasy średniej mieszkający na przedmieściach Moskwy, mają się rozstać. Nie mogą znaleźć wspólnego języka, a ich kontakty ograniczają się do wybuchowych kłótni, w których wyliczają wzajemne urazy. Mają nowych partnerów, z którymi chcą jak najszybciej związać się na stałe. Przeszkodą w ułożeniu życia od nowa może okazać się ich 12–letni, niechciany syn Alosza. Rodzice nie zwracają na niego uwagi. Borys i Żenia chcą swój plan zrealizować, nawet jeśli będzie to oznaczało porzucenie dziecka.
3. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
[Three Billboards Outside Ebbing, Missouri], reż. Martin McDonagh, USA/Wielka Brytania 2017, 115′Małe miasteczko na amerykańskiej prowincji. Od morderstwa córki Mildred Hayes (nagrodzona Oscarem Frances McDormand) upłynęło kilka miesięcy, a lokalna policja nadal nie wpadła na trop sprawcy. Zdeterminowana kobieta decyduje się na śmiałe posunięcie: wynajmuje trzy tablice reklamowe na drodze wiodącej do miasteczka i maluje na nich prowokacyjny przekaz.
4. Nić widmo
[Phantom Thread], reż. Paul Thomas Anderson, USA 2017, 130‘Ósmy film Paula Thomasa Andersona, autora Magnolii, Aż poleje się krew oraz Mistrza. Reynolds Woodcock jest znanym w całym Londynie krawcem. Pewnego dnia zakochuje się w Almie, która burzy jego uporządkowane życie.
5. Roma
reż. Alfonso Cuarón, Meksyk/USA 2018, 135‘
Roma to najbardziej osobisty z dotychczasowych filmów nagrodzonego Oscarem reżysera i scenarzysty Alfonso Cuaróna (Grawitacja, Ludzkie dzieci, I twoją matkę też). Opowiada historię Cleo (Yalitza Aparicio), młodej służącej pracującej w zdominowanej przez klasę średnią dzielnicy Roma w mieście Meksyk. Cuarón pisze tym filmem pełen artyzmu i miłości list do kobiet, które go wychowały, oraz maluje żywy i poruszający obraz domowych napięć i zmian w hierarchii społecznej na tle politycznego chaosu lat 70.
6. Wieża. Jasny dzień
reż. Jagoda Szelc, Polska 2017, 106‘
Córka Muli i Michała ma przystąpić do pierwszej komunii. W życiu rodziny jednak niespodziewanie znów pojawia się Kaja, biologiczna matka dziewczynki. Wiadomo, że rodzina to źródło największych koszmarów, co twórcy horrorów na całym świecie od dawna doskonale rozumieli, ale polskie kino nie wykorzystywało tego potencjału. Brawurowy debiut Jagody Szelc jest przełomowy w tej kwestii.
7. Tamte dni, tamte noce
[Call Me by Your Name], reż. Luca Guadagnino, Brazylia/Francja/USA/Włochy 2017, 132‘
Nowy film Luki Guadagnino (Nienasyceni, Jestem miłością) to sensualna opowieść o porywach pierwszej miłości. Północne Włochy, lato 1983 roku. Elio Perlman, błyskotliwy siedemnastolatek o amerykańsko–włoskim pochodzeniu, spędza wakacje w XVII–wiecznej willi, komponując i grając muzykę klasyczną. Jeden z piękniejszych filmów minionego roku.
8. Dusza i ciało
[Testről és Lélekről], reż. Ildikó Enyedi, Węgry 2017, 116‘Mária zaczyna pracę jako kontroler jakości w rzeźni w Budapeszcie. Jest młodą dziewczyną, obdarzoną genialną pamięcią, skrytą i bardzo zamkniętą w sobie. Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre, dyrektor finansowy firmy. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia.
9. Climax
reż. Gaspar Noé, Francja 2018, 95‘
Żart, makabra, narkotyczny trip – dla wielu Climax to najlepszy film Gaspara Noé. Grupa tancerzy performerów po wyczerpujących próbach w odciętym od świata budynku urządza imprezę, która wymyka się spod kontroli. „To, co jest rajem dla jednych, może być piekłem dla innych”, mówił Noé w Cannes, gdzie film okazał się sensacją festiwalu i dostał nagrodę kin studyjnych Art Cinema Award.
10. Kler
reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2018, 133‘
Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić swoje ocalenie.
_______________
Dziesiątka „Kina” – najlepsze filmy 2018
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2, 00–467 Warszawa
Czas trwania przeglądu: 1–28 lutego 2019 r.
Organizatorzy: Miesięcznik „Kino”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski