Pod koniec kwietnia, jak już od 8 lat, Katowice świętują Międzynarodowy Dzień Jazzu UNESCO proponując podczas Katowice JazzArt Festivalu spotkanie z najlepszymi europejskimi i polskimi projektami. Zanim jednak 26 kwietnia zacznie się świętowanie, na miłośników dobrej muzyki czeka marcowa rozgrzewka – Before JazzArt. Trzy dni, cztery koncerty i podróż od Estonii, przez Polskę i Włochy po francuską Bretanię.
Najważniejszym punktem programu będzie koncert projektu White Sands, któremu przewodzi Erwan Keravec. To wyjątkowa propozycja, jako że Keravec gra na celtyckich dudach – tradycyjnym instrumencie dla francuskiej Bretanii, z której pochodzi. Jednak Keravec podniósł go na inny poziom, wprowadzając do świata muzyki improwizowanej.
Główna część Katowice JazzArt Festivalu rozpocznie się 26 kwietnia i zakończy w Międzynarodowym Dniu Jazzu 30 kwietnia. 17 artystów i zespołów wystąpi w kilku przestrzeniach Katowic, m.in. Mieście Ogrodów, Jazzclubie Hipnoza, Pałacu Młodzieży czy kawiarni literackiej Miejscownik. W programie choćby amerykański Reverso, francuski Spring Roll czy polskie projekty Resina oraz Księżyc.
Jako sygnatariusz inicjatywy Keychange, JazzArt Festival promuje również jazz wykonywany przez kobiety.
Program Before JazzArt Festival 2019
9 marca 2019, godz. 18:00
Kadri Voorand (EE) – kawiarnia literacka Miejscownik (ul. Warszawska 28, Katowice)
Duet w sprawdzonej konfiguracji: głos i kontrabas. Tworzy go dwoje estońskich muzyków: Kadri Voorand, wokalistka doceniana nie tylko w rodzinnym kraju, ale także występująca często zagranicą, oraz Mihkel Mälgand, mający na koncie współpracę z takimi tuzami jazzu jak Dave Liebman czy Kurt Elling. Ich wspólny projekt to oryginalna, umiejętnie skomponowana muzyka otwarta na improwizację i nie stroniąca od efektów elektronicznych. W warstwie słownej opiera się na estońskiej poezji oraz własnych, autorskich tekstach.
Wstęp wolny.
9 marca 2019, godz. 20:00
Melancholia (PL) – Drzwi Zwane Koniem
Świeże zjawisko na regionalnej scenie muzycznej, ale już warte zauważenia. Zespół nie ma jeszcze roku, ich singiel „Przybliżenie” dopiero się zbliża, ale za to regularnie koncertują na scenie Teatru Zagłębia w Sosnowcu, gdzie są ważną częścią spektaklu „Horror Szał”. Jak sami się definiują: Muzyka Melancholii ma słowiańsko-zamglony punkt wyjścia, ale szybko dochodzi do sprawdzenia tej konstrukcji za pomocą rozpasanych syntezatorów, afro jazzowej jazdy, czy pastiszu włoskiej muzyki filmowej.
Skład: Mateusz Zegan, Przemysław Borowiecki, Michał Maślak, Rafał Miciński.
Wstęp wolny.
10 marca 2019, godz. 19:00
White Sands: Keravec, Desprez, Guthrie (FR)
Jazzclub Hipnoza
Francuska Bretania to region, który jest jednym z filarów muzyki celtyckiej, z jego wyjątkową melodyką i instrumentarium. Do tego ostatniego należą dudy – instrument dęty rozpowszechniony w całej Europie, ale tam mający szczególne miejsce. Bretoński muzyk Erwan Keravec jest ich wirtuozem. Zakorzeniony w tradycji, w młodości członek kilku lokalnych grup grających muzykę bretońską, z wiekiem zaczął poszukiwać coraz dalej i coraz odważniej. Wypracował własną technikę improwizacji na dudach, a jego celem stało się uniezależnienie od tradycji celtyckiej. Od 2008 roku zaczął wykonywać utwory współczesnych kompozytorów i nawiązywać współpracę z artystami, których podobnie jak jego, cechował zmysł improwizacji i wolności. Wśród nich warto wymienić choćby Matsa Gustaffsona – światowej sławy szwedzkiego saksofonistę jazzowego.
Koncert Keraveca w Katowicach będzie zapowiedzią Katowice JazzArt Festivalu (26 – 30 kwietnia), a więc festiwalu muzyki improwizowanej. W Jazzclubie Hipnoza posłuchamy go w nowym składzie White Sands, z towarzyszeniem gitarzysty Juliene’a Despreza oraz wirtuoza instrumentów perkusyjnych Willa Guthrie.
14 marca 2019, godz. 19:00
Floors (IT)
SiXa – przestrzeń kreatywna klubu Raizefiber (ul. 3 Maja 23/3)
Wstęp wolny.
Kolektyw muzyczny stworzony przez trzech najbardziej intrygujących muzyków młodej włoskiej sceny jazzowej, zauważony przez niezależną wytwórnię płytową Auand Records. Francesca Ponticelli, Francesca Diodati i Filippa Vignato połączyła wspólna wizja muzycznych poszukiwań, które nakładają brzmienia akustyczne na elektronikę w czasie rzeczywistym. Choć ich wielowarstwowa muzyka silnie odwołuje się do minimalizmu i polirytmii, nie zapominają również o stronie lirycznej i melodycznej. Swój repertuar zaprezentowali po raz pierwszy w lipcu 2018 roku podczas Umbria Jazz Festival.
_______________
Before JazzArt Festival 2019
Katowice
9–14 marca 2019 r.