Bogactwo scenografii, kostiumów, ponad stuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. „Śpiąca królewna” to widowisko godne carskiego dworu, dla którego została stworzona. W okresie od 6 marca 2019 r. do końca maja 2019 r. będzie je można obejrzeć w wybranych kinach w całej Polsce.
Choć tematem Śpiącej królewny zajęli się również słynni bracia Grimm, treść baletu Piotra Czajkowskiego, Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego zaczerpnięta została ze znanej bajki Charles’a Perraulta (pochodzącej ze zbioru „Bajki Babci Gąski”, 1697). Wykorzystano jednak tylko część pierwszą bajki – od chrzcin do wesela królewny, pomijając dalsze jej losy, krótką zaś wzmiankę o przyczynie długoletniego snu twórcy baletu rozbudowali do całego aktu, posiadającego zresztą najsilniejsze napięcie dramatyczne. Postać Wróżki Bzu pochodzi z innej bajki Perraulta i spełnia w balecie funkcję spiritus movens całej akcji.
Muzyka, napisana ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Petipy, ilustruje dokładnie przebieg akcji. Wykorzystując doświadczenie nabyte przy pracy nad „Jeziorem łabędzim”, Czajkowski napisał „Śpiącą królewnę” z doskonałą znajomością praw teatru baletowego i zgodnie z ówczesną jego konwencją. Balet „Śpiąca królewna” zajmuje trwałe miejsce w światowym repertuarze klasycznym. Jego powodzenie ugruntowały przede wszystkim walory choreograficzne, dające wiele okazji do popisów solowych w zręcznie skonstruowanych wariacjach i pas de deux, toteż oryginalna wersja Petipy respektowana jest dziś na ogół w całości. Na Zachodzie spopularyzował ją Nikołaj Siergiejew, przygotowując „Śpiącą królewnę” dla dwóch znanych zespołów: Baletów Rosyjskich Diagilewa (Londyn, 1921) i Vic-Wells Ballet (Londyn, 1939). Do tradycji weszło obsadzanie roli złej wróżki Carabosse przez mężczyznę, zgodnie z zasadą, że złych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.
W 1963 roku moskiewski Teatr Bolszoj zaprezentował „Śpiącą królewnę” w wersji Jurija Grigorowicza (jednego z czołowych choreografów Bolszoj i baletmistrza zespołu, twórcy m.in. granego obecnie „Spartakusa” i „Złotego Wieku”), która to wersja także oparta jest na choreografii Petipy. Grigorowicz w 2011 zrewidował swój spektakl: zmienił scenografię i kostiumy, a akcję przeniósł na XIX-wieczny dwór imperialnej Rosji. Spektakl ten został zarejestrowany z udziałem publiczności już dwa dni po premierze i pokazany w kilkuset kinach na całym świecie. Następnie był transmitowany w HD LIVE i w nowej obsadzie wykonawców 22 stycznia 2017 roku. Rejesrację tamtej transmisji obejrzymy teraz ponownie w kinach. W rolach głównych Olga Smirnowa jako królewna Aurora i Siemion Czudin jako Książę Desiré.
Zwiastun spektaklu:
Terminy i miejsca pokazów:
6 marca 2019
Ciechanów kino Łydynia
10 marca 2019
Bydgoszcz – Multikino
Czechowice-Dziedzice – Multikino
Elbląg – Multikino Ogrody
Gdańsk – Multikino
Jarocin – Kino Echo
Jaworzno – Multikino
Katowice – Kino Rialto
Kielce – Multikino
Koszalin – Multikino
Kraków – Multikino
Lublin – Multikino
Łódź – Multikino Silver Screen
Olsztyn – Multikino
Poznań – Multikino Malta
Poznań – Multikino Stary Browar
Pruszcz Gdański – kino CKiS w Pruszczu Gdańskim
Przemyśl – Centrum Kulturalne w Przemyślu – Kino Centrum
Radom – Multikino
Rumia – Multikino
Rybnik – Multikino
Rzeszów – Multikino
Słupsk – Multikino
Sopot – Multikino
Szczecin – Multikino
Tychy – Multikino
Warszawa – Kino Praha
Warszawa – Multikino Ursynów
Warszawa – Multikino – Złote Tarasy
Warszawa Wola – Multikino
Włocławek – Multikino
Wrocław – Kino Nowe Horyzonty
Zabrze – Multikino
Zgorzelec – Multikino
17 marca 2019 – Jarocin – kino Echo
18 marca 2019 – Opole Lubelskie – kino Opolanka
26 marca 2019 – Giżycko – kino Nowa Fala
31 marca 2019 – Łódź – kino Szpulka
3 kwietnia 2019 – Mielec – kino Galaktyka
5 kwietnia 2019 – Bytom – BCKino Bytomskie Centrum Kultury
7 kwietnia 2019 – Łuków – kino Łuków
7 kwietnia 2019 – Oświęcim – Oświęcimskie Centrum Kultury
7 kwietnia 2019 – Wągrowiec – Miejski Dom Kultury w Wągrowcu
10 kwietnia 2019 – Gorlice – kino Kolory
10 kwietnia 2019 – Lidzbark Warmiński – kino Ignacy
25 kwietnia 2019 – Kraków – kino Kijów.Centrum
27 kwietnia 2019 – Dąbrowa Tarnowska – kino Sokół
4 maja 2019 – Chrzanów – Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Chrzanowie
10 maja 2019 – Strzałkowo – Kino za Rogiem
11 maja 2019 – Chmielno – Kino za Rogiem
11 maja 2019 – Kostrzyn – Kino za Rogiem
11 maja 2019 – Bolków – Kino za Rogiem
11 maja 2019 – Płock – Kino za Rogiem
12 maja 2019 – Tarczyn – Kino za Rogiem
12 maja 2019 – Olesno – Kino za Rogiem
17 maja 2019 – Krzeszów – Kino za Rogiem
17 maja 2019 – Rychwał – Kino za Rogiem
19 maja 2019 – Chorzów – Kino za Rogiem
20 maja 2019 – Ciechocinek – kino Zdrój
23 maja 2019 – Złotoryja – kino Aurum
25 maja 2019 – Mieścisko – Kino za Rogiem
25 maja 2019 – Wleń – Kino za Rogiem
26 maja 2019 – Żywiec – kino Janosik
26 maja 2019 – Nowy Dwór Gdański – Kino za Rogiem
31 maja 2019 – Kalisz – Centrum Kultury w Kaliszu
Więcej o spektaklach i cyklu transmisji „Bolshoi Ballet Live” na www.nazywowkinach.pl/bolsoj