10 maja 2019 roku wystartował 16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, największe święto kina dokumentalnego w Polsce. W Warszawie festiwal potrwa do 19 maja. Nowością na nim jest Sekcja Eksperyment, wspólny projekt festiwalu z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, zapowiadający całoroczną Akademię filmu awangardowego.
Sekcja Eksperyment przybliża klasyczne i nowsze realizacje kina awangardowego, których tematem jest cielesność, seksualność oraz ich uwikłania społeczne, kulturowe i ekonomiczne. W sekcji głos oddany jest przede wszystkim reżyserkom, których obecność w świecie sztuki, także awangardowej, była przez dziesiątki lat utrudniana. Część prac prezentowanych w sekcji jak filmy Mai Deren, Natalii LL czy Ewy Partum to pionierskie realizacje, które odegrały niezwykle ważną rolę na drodze emancypacji kobiet i walki o równość umożliwiającą ekspresję twórczą doświadczenia bycia kobietą.
W sekcji konsekwentnie zestawiane są filmy i wideoarty zarówno światowej jak i polskiej sztuki filmowej. Obrazy przybliżamy za pomocą kreatywnych odczytań tego dorobku w filmach dokumentalnych, prezentując „W zwierciadle Mai Deren” (“In the Mirror of Maya Deren”) Martiny Kudlácek i “America Is Not Ready For This” Karola Radziszewskiego. W sekcji również znalazły się współczesne filmy zainspirowane klasykiem „Flaming Creatures” Jacka Smitha, zrealizowane w ramach projektu „LIVE FILM! JACK SMITH! Five Flaming Days in a Rented World” Arsenal – Institute for Film and Video w Berlinie – wśród których znajduje się m.in. film “Mała biała chmurka, która płakała” (“Little White Cloud That Cried”) Guya Maddina. Wraz z nimi zostanie premierowo zaprezentowany najnowszy film Karola Radziszewskiego “Powidoki”. Projekcja będzie światową premierą filmu, która odbędzie się 17 maja o godz. 22.15 w warszawskiej Kinotece.
Sekcja „Eksperyment” jest zapowiedzią programu Akademii filmu awangardowego organizowanego przez Fundacją Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zajęcia i wykłady będą skierowane do studentów jak i do wszystkich zainteresowanych rozwijaniem wiedzy o filmie i projektach audiowizualnych.
Czy sztuka może zmienić rozumienie świata?
W niedzielę 19 maja 2019 roku odbędzie się spotkanie: „Czy sztuka może zmienić rozumienie świata i przełamać społeczne tabu?” po pokazach filmów „America Is Not Ready for This” (reż. Karol Radziszewski) oraz wideo-artach „Sztuka konsumpcyjna” (reż. Natalia LL) i „Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety” (reż. Ewa Partum).
W filmie „America Is Not Ready for This” Karol Radziszewski przeprowadza filmowe śledztwo, którego punktem wyjścia jest pobyt stypendialny polskiej artystki Natalii LL w Nowym Jorku w 1977 roku. Rozmawia m.in. z Mariną Abramović i gwiazdą filmów Warhola – Mario Montezem i szuka odpowiedzi na pytanie, czy Ameryka była gotowa na przyjazd polskiej artystki, dziś jednej z najważniejszych twórczyń w polskiej sztuce. Jak zmienia się sytuacja tworzących dziś kobiet i jak wyglądała w przeszłości? Jaka jest rola prac, które przełamują społeczne tabu i uprzedzenia? I dlaczego to dziś ważne, aby sięgać do dziedzictwa awangardowych artystek i artystów?
Gość:
Karol Radziszewski –interdyscyplinarny artysta, wydawca i redaktor naczelny magazynu „DIK Fagazine”. Twórca „Queer Archives Institute”. Laureat Paszportu „Polityki” (2009). Jego prace były pokazywane w najważniejszych muzeach i galeriach w Polsce i za granicą, m.in. w Kunsthalle Wien, New Museum w Nowym Jorku, Whitechapel Gallery w Londynie, VideoBrasil w Sao Paulo czy Cobra Museum w Amsterdamie.
Prowadząca:
Gabriela Sitek – doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, gdzie przygotowuje pracę doktorską na temat filmów found footage. W ramach współpracy z Fundacją Okonakino i Pauliną Haratyk opracowała koncepcję cyklu projekcji i dyskusji projektu „Found footage: ożywianie archiwów”. Obecnie zajmuje się projektem Akademii filmu awangardowego.
Kino jako laboratorium
Prezentacja filmów z projektu „LIVE FILM! JACK SMITH! Five Flaming Days in a Rented World” Arsenal – Institute for Film and Video w Berlinie jest częścią szerszego projektu „Kino jako laboratorium” realizowanego przez Fundację Okonakino we współpracy z Arsenal – Institute for Film and Video, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy wsparciu finansowym Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. W ramach przedsięwzięcia gościem 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity będzie Stefanie Schulte Strathaus która przewodzi sekcji „Forum Expanded” na Berlinale.
W 1991 zaczęła pracę w stowarzyszeniu „Freunde der Deutschen Kinemathek” [Przyjaciele Kinoteki Niemieckiej] i w 1994 została dyrektorką programową tamtejszego Arsenal. 10 lat później z Mileną Gregor i Birgit Kohler stanęła na czele stowarzyszenia, w 2008 r. nadając mu nazwę „Arsenal – Instytut filmu i sztuk wideo”. Schulte Strathaus była kuratorką wielu programów, retrospektyw i wystaw filmowych, m.in. „Wer sagt denn, dass Beton nicht brennt, hast Du’s probiert? Film im West-Berlin der 80er Jahre” (z Florianem Wüstem, 2006) i „Live Film! Jack Smith! Five Flaming Days in a Rented World“ [Film na żywo! Jack Smith! Pięć ognistych dni w wynajętym świecie] (z Susannne Sachsse i Marcem Siegelem, 2009).
W ramach projeku „Kino jako laboratorium” widzowie 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity zobaczą docenione na międzynarodowych festiwalach najnowsze filmy dokumentalne wyprodukowane w Niemczech. Przedstawiają one idee i zagadnienia, które odnoszą się do rzeczywistości Niemiec, ale okazują się bliskie także dla widzów w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy, Lublinie i Katowicach.
„Duch Bauhausu” (“Bauhaus Spirit”) Nielsa Bolbrinkera i Thomasa Tielscha, przedstawiający fascynującą historię powstałego 100 lat temu innowacyjnego nurtu w sztuce, a także wyrosłe z niego współczesne społeczne i artystyczne projekty. Temat architektury jest także przedmiotem filmu „Perły socrealizmu” („Palace for The People”, reż. Georgi Bogdanov Boris Missirkov). Poznajemy w nim m.in. historię Pałacu Republiki w Berlinie. (Więcej o filmie: https://mdag.pl/16/pl/warszawa/movie/Perly-socrealizmu).
W „Pułapkach radykalizmu” („Exit”) Karen Winther przedstawia motywacje bohaterów filmu, którzy niegdyś wstąpili do skrajnych ugrupowań. Współczesne nacjonalizmy i sposoby przeciwdziałania im są tematem filmu „Kolejny atak” („The Second Attack”) Mali Reinhardt.
W filmie „Wolna miłość” („Easy Love”), reż. Tamer Jandali obserwujemy siedmioro mężczyzn i kobiet z Kolonii, w wieku od 25 do 45 lat, oraz ich intymne życie. Film jest prezentowany w sekcji filmowej Między nami. W „Całej przyjemności po stronie kobiet” (“#Female Pleasure”) Barbara Miller oddaje głos kobietom, które opowiadając swoje historie, sprzeciwiają się przemocy wobec kobiet.
W filmie “Daleka podróż za jeden uśmiech” („Far. The Story of a Journey around the World”) Patricka Allgaiera i Gwendolin Weisser towarzyszymy głównym bohaterom i reżyserom filmu w podróży dookoła świata, którzy udowadniają, że tanie podróżowanie jest możliwe.
„Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) Olivera Schwehma o marzeniu podboju kosmosu studenta Lutza Kaysera, który wraz z grupą znajomych podczas zimnej wojny, założył prywatną firmę kosmiczną OTRAG.
W programie 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity także „Wideogramy rewolucji” (“Videograms of a Revolution”) legendarnego reżysera Haruna Farockiego o rewolucji 1989 roku w Rumunii.
16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity odbywa się w dniach 10-19 maja w Warszawie, Wrocławiu i Lublinie. W Gdyni festiwal odbędzie się w dniach 15-24 maja, w Katowicach 12-19 maja, w Bydgoszczy 11-19 maja.
Szczegółowe informacje: mdag.pl