W sobotę wieczorem, 15 października 2011 roku zostały wręczone nagrody w pięciu sekcjach konkursowych 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego, nagroda Jury FIPRESCI, nagroda Jury Ekumenicznego oraz nagroda Jury NETPAC.
Konkurs Międzynarodowy
Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Christa Saredi, agentka sprzedaży (Szwajcaria), Bogdan George Apetri, reżyser (Rumunia / USA), Alvaro Brechner, reżyser (Urugwaj), Milcho Manchevski, reżyser (Macedonia), Artem Vassilev, producent (Rosja) przyznało następujące nagrody:
- Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa zdobył film Róża w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego (Polska)
- Nagroda za Najlepszą Reżyserię otrzymał Santiago Amigorena za film Inna cisza (Argentyna / Kanada / Brazylia / Francja)
- Specjalną Nagrodę Jury dla Najlepszego Aktora otrzymał Robert Więckiewicz w filmie Wymyk w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska)
- Jury przyznało wyróżnienie filmowi Droga na drugą stronę, reżyseria Anca Damian (Rumunia / Polska)
Konkurs 1-2
Jury w składzie: Sitora Alieva, dyrektorka festiwalu w Soczi (Rosja), Mira Staleva, dyrektorka targów filmowych Sofia Meetings (Bułgaria), Paweł Sala, reżyser (Polska) przyznało nagrodę dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi Portret o zmierzchu w reżyserii Angeliny Nikonovej (Rosja).
Za oryginalne podejście do tematu i odwagę w pokazaniu prawdziwej sytuacji kobiety w świecie, w którym siła kobiet okazuje się być mocniejsza od najsilniejszych mężczyzn.
Konkurs Wolny Duch
Jury w składzie: Jane Schoettle, selekcjonerka festiwalu w Toronto (Kanada), Paweł Borowski, reżyser (Polska), Auraeus Solito, reżyser (Filipiny) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi Pompeja w reżyserii Tamae Garateguy (Argentyna)
Sekcja Wolny Duch została stworzona, aby uczcić artyzm takich filmów, jak ten który został przez nas wybrany. Za swoją unikalną strukturę, mocne przesłanie, świetne wykonanie oraz ekscytujące napięcie, które gromadzi się aż do nieoczekiwanego punktu kulminacyjnego, który przekracza twoje oczekiwania, międzynarodowe jury przyznaje nagrodę w konkursie Wolny Duch filmowi Pompeya z Argentyny.
Jury wyróżniło dwa filmy: Mały, Gruby, Łysy, reżyseria Carlos Osuna (Kolumbia)
Pięknie wykonana dwuwymiarowa animacja, która wyraża trójwymiarowe emocje.
oraz Dusze Much, reżyseria Jonathan Cenzual Burley (Hiszpania)
Za jego poetycką obrazowość i elegancki minimalizm, który mówi tak wiele.
Konkurs Filmów Dokumentalnych
Jury w składzie: Liat Benhabib, szefowa działu audiowizualnego Instytutu Yad Vashem (Izrael), Christian Frei, reżyser (Szwajcaria), Janusz Mrozowski, reżyser (Polska / Francja) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi Gorzki smak wolności, reżyseria Marina Goldovskaya (Szwecja / Rosja / Stany Zjedn.).
To autentyczny wyraz odwagi prezentujący intymny portret Anny Politkowskiej i zmierzenie się z charyzmatyczną kobietą walczącą przeciwko władzom politycznym. Poprzez bogate źródła archiwalne, zarówno osobiste jak i publiczne, autorka zastanawia się nad samą naturą dziennikarstwa, nad dokumentowaniem rzeczywistości a w tym samym czasie nad możliwością wpłynięcia na nią.
Specjalne Wyróżnienie otrzymał film Buck w reżyserii Cindy Meehl (Stany Zjedn.)
Za poetyckie spojrzenie na ikoniczną postać zaklinacza koni ujawniając tym samym inspirującą osobowość. Ten wrażliwy i pięknie nakręcony film traktuje o uniwersalnych ludzkich wartościach oraz przekraczaniu własnych barier.
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Jury w składzie: Anne Parent, koordynatorka targów w Clermont-Ferrand (Francja), Grzegorz Jaroszuk, reżyser (Polska), Sergio Oksman, reżyser (Hiszpania) przyznało następujące nagrody:
- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – Making of Longbird, reżyseria Will Anderson (Wlk. Brytania)
- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – Rapsodia Brandta, reżyseria Francois Avril (Francja)
- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – Rzeka, reżyseria Anca Miruna Lazarescu (Rumunia)
Nagroda FIPRESCI
Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Carmen Gray (Nowa Zelandia / Wlk. Brytania), Ola Salwa (Polska), Dean Kotiga (Chorwacja) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film Avé, reżyseria Konstantin Bojanov (Bułgaria)
Za stworzenie bezpretensjonalnego, przepełnionego czułością i poczuciem humoru portretu dwojga młdych Bułgarów i ich prawdziwych oraz fikcyjnych podróży.
Nagroda JURY EKUMENICZNEGO
Jury w składzie: Guido Convents (Belgia), Hans Hodel (Szwajcaria), Marek Kotyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi Wymyk w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska).
Posługując się doskonałym i wyrafinowanym językiem filmowym Wymyk podejmuje problem odwagi cywilnej i poczucia winy. Odwołuje się do większej odpowiedzialności osobistej. Film osadzony jest w realiach dzisiejszej Polski, a dramat ten można postrzegać jako swoistą opowieść o Ablu i Kainie. Dwóch braci o całkowicie charakterach i rodzajach wrażliwości, zmuszeni są do przejęcia internetowej firmy dystrybucyjnej w momencie, gdy ich ojciec zapada na zdrowiu.
Jury przyznało również dwa wyróżnienia:
Droga na drugą stronę, reżyseria Anca Damian (Rumunia / Polska)
Film Crulic oparty jest na prawdziwej historii o losach emigranta rumuńskiego w Polsce, który rzekomo okradł polskiego sędziego i jest o to oskarżony. Animowany pełnometrażowy dokument, w którym zastosowano różne techniki animacji, pokazuje sposób traktowania migrantów przez władze, który niejednokrotnie ma charakter dyskryminacyjny. Jest to głos człowieka, który umarł w nieludzki sposób, nie będąc wysłuchanym i pozbawiony najbardziej podstawowych praw człowieka.
oraz Ciemne sprawy, reżyseria Kivu Ruhorahoza (Rwanda / Australia)
Film jest refleksją nad losem tych, którzy jako dzieci przeżyli okres ludobójstwa w Rwandzie. Obnaża mechanizmy tworzenia przez media nienawiści i nietolerancji, które ostatecznie prowadzą do odhumanizowania istot ludzkich. Ten film fabularny pokazuje, jak niezmiernie istotna jest dla niewielkich krajów i ich twórców filmowych możliwość opowiedzenia ich własnych historii i refleksji nad problemami, które są dla nich najważniejsze.
Nagroda NETPAC
Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Amaia Torrecilla Olasolo, film promoter (Hiszpania), Jeffrey Jeturian, reżyser (Filipiny), Konrad Wągrowski, krytyk filmowy i dziennikarz (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w sekcjach konkursowych WFF, którą otrzymał No. 89 Shimen Road, reżyseria Haolun Shu (Hong Kong / Holandia)
Jury NETPAC 27. WFF wręcza nagrodę filmowi, który w poruszający sposób przedstawia zamagania kraju skonfrontowanego z nowym porządkiem. Jest to jednocześnie niezwykle osobisty i wzruszający obraz świata, który już nie istnieje.
Warszawski Festiwal Filmowy odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Warszawy.